bezorgmarkt ABN AMRO

ABN AMRO: Zo gaat de bezorgmarkt eruit zien

Maaltijdbezorging is sinds de coronacrisis explosief gegroeid en deze stijging zet ook na de pandemie door. Maar er zijn meer ontwikkelingen zichtbaar in deze categorie. ABN AMRO zet ze op een rijtje.

Maaltijdbezorging nog altijd op hoger niveau dan in 2019

Het lijkt erop dat maaltijdbezorging blijvend op een hoger niveau komt te liggen. Zo is het bestedingsniveau aan bezorging sinds de versoepelingen van 28 april niet sterk gedaald en zelfs nog hoger dan het niveau van 2020. Ook zagen we dat afgelopen juni nog steeds twee keer zoveel werd uitgegeven aan bezorgmaaltijden als in 2019. In mei was dit nog 2,4 keer zoveel.

Wel lijkt sinds juni een verschuiving plaats te vinden binnen de restaurants. Hier zien we dat bestedingen in restaurants (zittend) met een stijging van 13 procent voor het eerst boven het indexniveau van 2019 komen, terwijl bezorging door restaurants een duidelijke afname laat zien ten opzichte van voorgaande maanden.

Onlinebezorgplatforms, zoals Thuisbezorgd.nl, zijn de grootste spelers binnen de bezorgmarkt en zij zullen hun omzet in de komende jaren verder uitbreiden. Door de lockdowns kregen platforms veel aanmeldingen van restaurants die voor het eerst maaltijden willen laten bezorgen. Daarnaast zijn investeringen in bestel- en betaalgemak belangrijke aanjagers voor groei.

Ketens gaan groeien

Ook bezorging via ketens als Domino’s en New York Pizza gaan een omzetgroei tegemoet. Hier zijn de doorlopende investeringen in de kwaliteit van het product en bezorgsnelheid belangrijk voor het realiseren van groei. Het aantal vestigingen van Domino’s in Nederland nam toe van 166 in 2015 naar 309 begin 2021. 

Liever bestellen bij restaurant dan via platform

Uit een recente enquête onder 1.016 consumenten in opdracht van ABN AMRO blijkt dat maar liefst 46 procent van de respondenten liever een maaltijd direct bij een restaurant bestelt dan via een platform. Toch verwacht ABN AMRO dat maaltijdbezorging buiten platforms om in de komende jaren minder hard zal groeien dan tijdens de coronapandemie. Dit heeft vooral te maken met schaalgrootte en ITkennis die nodig is om de logistiek achter de bezorging kostenefficiënt te regelen. Actieve promotie en samenwerking tussen restaurants zal nodig zijn om de concurrentie van platforms het hoofd te bieden.

Dark kitchens

Van de ruim 1.000 respondenten vindt 70 procent het prima als bezorgmaaltijden worden bereid in dark kitchens. Het voordeel voor consumenten is dat een huishouden verschillende type maaltijden in een keer kan bestellen, bijvoorbeeld pizza’s voor de kinderen en Thais voor de ouders. De belangrijkste voorwaarde om te bestellen via industriële keukens is namelijk dat de keukens kunnen aantonen dat de kwaliteit geborgd is, vindt 55 procent van de consumenten. Een ruime 11 procent zal vanwege de vermeende onzekerheid juist geen maaltijden bestellen bij een industriële keuken. Deze consumenten vinden het belangrijk dat ze precies weten hoe en waar hun maaltijd bereid wordt.

Snelheid en prijs-kwaliteitverhouding

Snelheid (50,3 procent) en een goede prijs-kwaliteitverhouding (66,8 procent) blijven de belangrijkste factoren voor succesvolle maaltijdbezorging. Bijna 40 procent van de respondenten verwacht de bezorging tussen 20 en 30 minuten. Ouderen hebben geen haast; snelheid vinden ze niet zo belangrijk zolang de bezorging maar goed is en ze weten waarop ze kunnen rekenen. Een verrassing bij de bezorgmaaltijd zoals kaarsen of een afspeellijst met muzieknummers wordt met 2,8 procent als minst belangrijk aangemerkt.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de consument. Zo vindt 44,7 procent van de respondenten het belangrijk dat er zo min mogelijk verpakking wordt gebruikt; en 18,6 procent vindt dit zelfs zeer belangrijk. Ook vindt 42,2 procent het belangrijk dat restaurants voedselverspilling tegen gaan en hierover communiceren met consumenten; 18,4 procent vindt dit zeer belangrijk. Een kansrijke manier om verspilling tegen te gaan zijn ‘magic’-maaltijden die op basis van overgebleven ingrediënten worden bereid en voor een lagere prijs worden aangeboden (zoals Too Good To Go). Vooral consumenten tussen 18 en 44 jaar geven aan hier interesse in te hebben.

Het grote aantal koeriers, die vanwege tijdsdruk vaak razendsnel door de stad fietsen, gaat gepaard met een toenemende onrust over de veiligheidsrisco’s en de leefbaarheid van de stad. Het is goed mogelijk dat er meer regulering met betrekking tot de koeriers komt om de veiligheid in de stad te borgen.

Tekort aan bezorgers

Een ander gevolg van de groeiende bezorgmarkt is een tekort aan bezorgers en dat tekort neemt naar verwachting alleen maar toe. Ook worden er steeds meer vraagtekens geplaatst bij de arbeidsomstandigheden van bezorgers. De vraag of zij zzp’ers zijn of personeel in dienst van het bedrijf, kan grote gevolgen hebben voor het bestaande verdienmodel. In dienst betekent meer kosten voor het bedrijf en minder flexibiliteit voor de werknemer.

Helft van ondervraagden interesse in abonnementsvorm


Abonnementen, waarbij gebruikers een vast bedrag per maand betalen in ruil voor bijvoorbeeld wekelijks een menu, zorgen voor meer loyaliteit van gasten en geven mogelijkheden voor cross-selling. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan wel interesse te hebben in een abonnement.

Gerelateerd nieuws