Albron ontwikkelt en beheert foodconcepten waarin beleving, duurzaamheid, kwaliteit en gezondheid centraal staan. In Swinkels Family Brewers vindt het foodservicebedrijf een waardevolle partner. “Innovatie moet van ons samen komen”, zegt Jan Willem Hilbron, commercieel en operationeel directeur bij Albron.
Foodconcepten van Albron
Gezonder, lekkerder en beter eten en dat in een inspirerende en gastvrije omgeving. Daar draait het om bij de foodconcepten die Albron bedenkt en beheert. En dat zijn er nogal wat. Albron verzorgt (gewoonlijk) bedrijfscatering op zo’n 500 locaties, is verantwoordelijk voor talloze foodconcepten in de zorg, heeft de horeca- en foodlocaties van Center Parcs in het portfolio, is cateringpartner bij grote, meerdaagse evenementen én richt zich op commerciële horecaconcepten op high traffic locaties.
Bewuste keuzes
“Voor al onze concepten geldt: we willen mensen lekkere producten bieden, op een zo duurzaam en gezond mogelijke manier”, zegt Jan Willem Hilbron. “Dat zie je bijvoorbeeld ook bij ons concept Frites Affairs: met dat concept hebben we het fenomeen ‘friet eten in de winkelstraat’ naar een ander niveau gebracht. Hier komen mensen om zichzelf te verwennen, maar ook dát kan op een ‘gezondere’ manier. Door bewuste keuzes te maken: te bakken in olie in plaats van vet en verschillende vegetarische opties te bieden, bijvoorbeeld.”
Kritische consument
Het conceptteam van Albron is continu bezig met innovatie en kijkt bij het ontwikkelen van concepten scherp naar de behoeften van de gasten. “Consumenten waren voor corona al kritischer dan ooit op gezondheid en duurzaamheid, en dat is niet veranderd”, weet Hilbron. “De uitgesproken smaak van horecabezoekers en hun kennis over eten en drinken groeit in een hoog tempo. Mensen nemen geen genoegen meer met matige service en betalen met liefde iets meer voor een kop koffie als dat kwaliteitskoffie is, met stevige, met de hand opgeschuimde melk. Zeker de nieuwe generaties in onze zaken hebben een sterke mening en voorkeur voor lokaal en duurzaam en goede service. Daar moet je in meegaan, anders verlies je het.”
Ei met impact
Als grote speler in de foodbranche kan Albron verschil maken met iets ogenschijnlijk kleins, zoals eieren. “We hebben geïnvesteerd in Kipster: de meest mens-, milieu en diervriendelijke kippenstal ter wereld”, vertelt Hilbron. Nagenoeg alle eieren die wij gebruiken, komen van Kipster.” Leveranciers uitdagen Het is volgens Hilbron echter niet alleenaan horecaondernemers of partijen als Albron om op die manier te innoveren en bewuste keuzes te maken. “Echte impact maak je samen, in de hele keten. Je mag leveranciers en opdrachtgevers ook challengen”, vind ik. “Innovatie moet dus ook van ons samen komen. Zo zie ik bijvoorbeeld erg weinig innovatie in het frisdrankassortiment, zeker bij grote leveranciers. Juist als je marges uit andere producten haalt, is het goed om te investeren in gezonde, duurzame alternatieven.”
Gelijkwaardige partner
Albron kiest dan ook heel bewust voor bepaalde leveranciers en samenwerkingspartners. Sinds 2021 is Swinkels Family Brewers er daar één van. “Albron bestaat al ruim honderd jaar en heeft een toekomstgerichte visie. Het draait bij ons niet om snelle winst of inkoopvoordeel. Het gaat erom dat al onze stakeholders winnaars zijn: medewerkers, gasten en leveranciers. Dat we allemaal voldoende lucht krijgen om gezond te kunnen leven. Bij Swinkels Family Brewers zien we diezelfde gedachte en dezelfde aandacht voor duurzaamheid”, legt Hilbron uit.
Breed bierassortiment
Dat was echter niet de enige reden om met de brouwer in zee te gaan. “We vinden het heel belangrijk om de keuze te hebben uit een goed, gevarieerd speciaalbieraanbod voor onze concepten, zodat we die trend kunnen volgen. En we willen uiteraard een breed alcoholvrij assortiment kunnen voeren. Swinkels Family Brewers levert dat.”
Sparren met Swinkels Family Brewers
Minstens zo belangrijk is de samenwerking met Swinkels Family Brewers. “Die is geweldig: er werken leuke mensen, die we op allerlei vlakken hebben uitgedaagd. We kunnen heel goed samen sparren over de beste oplossingen voor onze verschillende concepten en doelgroepen, op verschillende momenten. Het voelt heel goed om samen de commerciële markt in te stappen.”

