Hoe, waar, wanneer en met wie drinken mensen hun koffie het liefst? In het dubbeldikke glossy trendmagazine Trending Topics van Entree Magazine en Horecava (zie onder) is volop aandacht voor koffietrends. Ook dit artikel, over koffie to go, is onderdeel van het thema koffie in Trending Topics. We spreken erover met trendwatcher Gijsbregt Brouwer.
Gijsbregt Brouwer is duidelijk: “In het OV, op straat, op kantoor of thuis. De consument wil anno 2021 overal en altijd goede koffie kunnen drinken.” Dat biedt volgens de trendwatcher nieuwe kansen voor de horeca. “Zowel voor specialistische koffiebars en travellocaties als voor cafés en restaurants die zorgen voor snelle en goede afhaalkoffie. Zelfs buiten de horeca zie ik kansen, zoals bij bakkers.”
Koffietrends: cup met QR-code
Welke tip heeft Brouwer voor horecaondernemers? “Met name de jongere generaties Y en Z hechten waarde aan koffie in mooie (meeneem) cups. Zij zijn zich heel bewust van duurzaamheid. Sowieso wordt plastic voor eenmalig gebruik halverwege 2021 verboden.” Gelukkig bestaan er duurzame alternatieven voor koffiebekers, weet Brouwer. “Het bekendste is de gast die zijn eigen herbruikbare beker meeneemt. Sommige horecazaken geven korting op de bestelling voor mensen met een eigen mok.” Ook een statiegeldsysteem voorkomt verspilling, aldus Brouwer. “De bekers van Billie Cup werken bijvoorbeeld via een slimme app en QR-codes van Packback en zijn dus scanbaar. De gast betaalt een euro extra en krijgt deze terug als de beker weer wordt ingeleverd.”
Starbucks en Luckin Coffee
Sowieso zijn apps de moeite waard om je in te verdiepen, vindt Brouwer. “Je kunt mensen vooraf laten bestellen, zodat de koffie klaar staat bij aankomst. In Nederland is er Foodsy, die vooruit bestellen vanuit het OV en afhalen op het station mogelijk maakt.” Hij vervolgt: “Starbucks heeft in de VS een eigen veelgebruikte app waarin je koffie precies op maat kunt bestellen. En China’s grootste keten Luckin Coffee gebruikt een mini-app in de social media-app WeChat.”
Koffieabonnement
Door de apps verandert volgens Brouwer het koffiegebruik van de consument. “Een goede koffie, soms volgens eigen bereiding, staat klaar om mee te nemen op het moment dat zij of hij dat wil. Die zekerheid leidt ertoe dat gasten loyaler worden aan bepaalde zaken of ketens.” Dan is een koffieabonnement niet ver meer weg, vermoedt de trendwatcher. “Voor een vast bedrag per maand zo vaak koffie afhalen als je wil. Dat kan vanuit een afhaalloket bij een bestaande horecazaak of vanuit nieuwe superkleine koffiebars, die 100% gericht zijn op afhaal.”
Trending Topics
Hoe, waar, wanneer en met wie drinken mensen hun koffie het liefst? In het dubbeldikke glossy trendmagazine Trending Topics is volop aandacht voor koffietrends. Zo gaat koffie-expert Jeroen Veldkamp (o.a.) in op het toenemende belang van het ‘koffiemoment’ (zoals het Scandinavische Fika) en worden populaire melksoorten én internationale koffie hotspots uitgelicht. Trending Topics, is het dubbeldikke bewaarexemplaar dat Entree op 1 februari uitbrengt in samenwerking met Horecava. In dit magazine komen ook andere trendonderwerpen voor 2021 aan bod, zoals food, personeel en design. Het glossy magazine van bijna 250 pagina's (!) verschijnt op 1 februari en sluit aan op de digitale editie van de Horecava, die op 1 februari plaatsvindt. De eenmalige glossy is bestemd voor professionals uit de hele horecabranche. Meer dan 50.000 van hen krijgen het stijlvolle bewaarnummer gratis toegestuurd (de abonnees van Entree Magazine én alle ‘prime’ bezoekers/relaties van Horecava). Daarnaast wordt het magazine digitaal verspreid onder de abonnees van de wekelijkse nieuwsbrief van Entree Magazine én die van Scoops, de maandelijkse nieuwsbrief van Horecava. Nog eens goed voor 150.000 adressen.

