Mark de Witte (De Kuyper): "Samen gezond"
Branchenieuws

Mark de Witte (De Kuyper): "Samen gezond"

Likeurproducent De Kuyper is één van de oudste familiebedrijven van ons land en bestaat exact 325 jaar. We gaan in gesprek met CEO Mark de Witte over het bijzondere bedrijf en deze bizarre corona-tijd. “We produceren sinds kort ook handalcohol voor mensen die de gezondheidszorg en economie nu draaiende houden.”

 

Tekst: Iris Kranenburg

 

De Kuyper, bekend van o.a. De Kuyper, Rutte Gin, Genever, Cherry Heering en Peachtree, is sinds een paar jaar bezig met een serieuze groei.

“Vijf jaar geleden begonnen we met een bedrijfstransformatie. De doelstelling: in tien jaar de omzet verdrievoudigen. Wereldwijd wordt er nu onder de merknaam De Kuyper per seconde een fles verkocht, wij willen daar twee per seconde van maken. Deze groei is belangrijk om de toekomst succesvol in te gaan. De premiumization-trend, het populariseren van cocktails in bars en restaurants én het maken van eenvoudige cocktails thuis zijn daarbij speerpunten.” (Zie ook onder het artikel)

Toen kwam de corona-crisis. Hoe staan die plannen er nu bij?

“We waren goed op weg met die groei. Maar het zal je niet verbazen dat 2020 geen goed jaar voor ons wordt. We leveren aan honderd landen (een kwart van de productie is bedoeld voor de Nederlandse markt, de rest voor export), maar de horecaleveringen liggen overal volledig stil. Toch is er ook goed nieuws: de eerste orders uit China zijn weer binnen, want daar begint het normale leven langzaamaan weer. Dat vertrouwen voelt ontzettend goed. Toch zijn we ook realistisch: wat gebeurt er als het virus daar weer opnieuw opduikt? Fingers crossed dat dat niet gebeurt.”

Daarnaast zouden jullie groots uitpakken met jullie 325-jarig bestaan dit jaar.

“Op 21 juni zouden we een groot personeelsfeest houden, gevolgd door een groot feest voor onze handelspartners uit de hele wereld op 22 juni. Alles was al georganiseerd, maar je wilt geen feest vieren als de wereld in crisis is. Wij hebben onze plannen nu verzet naar 21 juni 2021: de laatste dag van ons geboortejaar. Hopelijk kan dan alles plaatsvinden en kan niemand om onze verjaardag heen!”

Denk je dat deze crisis straks effect heeft op de cocktailconsumptie in de horeca?

“Al langere tijd zagen wij in Europa, de VS en Azië de toenemende populariteit van ‘simpele cocktails’ en longdrinks. Deze zogenoemde mixers of ‘high balls’ bestaan meestal uit twee ingrediënten. Zo zie je in Europa stijgende verkoop van mixers zoals gin-tonic en in de VS wodka-soda. Omdat de horeca nu dicht is én deze mixers vrij eenvoudig te maken zijn, zijn veel mensen thuis aan het experimenteren. Ik denk dat hierdoor de populariteit ervan in de horeca straks nóg meer toeneemt. Omdat in het buitenland veel slijterijen nu dicht zijn en we thuisblijvers wel willen bereiken, zijn we bezig met ons online aanbod. We geven hen ook tips hoe je op eenvoudige wijze cocktails kunt maken, en wat je kunt gebruiken als alternatief voor bijvoorbeeld een inhoudsmaatje of shaker. Daarnaast zijn we bezig met een online platform voor bartenders om hun hopelijk nog meer cocktailkennis bij te brengen.”

 

Jullie zetten jullie expertise tijdens de corona-crisis ook in voor het produceren van handgels en -alcohol.

“Ja. Er is momenteel dringend behoefte aan ontsmettingsmiddelen bij hulpinstanties, maar ook bij werknemers van supermarkten en slijterijen. De normale handgels bevatten vaak te weinig alcohol. Om goed te desinfecteren heb je minimaal 70% en het liefst 80% alcohol nodig. Dit project hebben we in mum van tijd opgezet en afgelopen week hebben we de eerste flessen bij slijterijen in heel Nederland afgeleverd. Deze eerste lading hebben we aangeboden en nu gaan ze voor ongeveer de kostprijs weg. Het geeft een goed gevoel dat we met onze expertise goed kunnen bijdragen aan het beschermen van de mensen die de gezondheidszorg en onze economie nu draaiend houden. Helpen doen we trouwens ook door ons partnership met Help de Horeca, waarbij mensen nu een bon kunnen kopen en daar later mee kunnen gaan eten. Op die manier krijgt een ondernemer nu geld binnen.”

Hoe gaat het nu in Schiedam, waar jullie distilleerderij staat?

“Het belangrijkste is om met de overheidsmaatregelen onze mensen te beschermen en tóch het bedrijf door te laten draaien. Er werken hier veel jonge en energieke mensen die enorm solidair zijn. De afdelingen customer service en finance en de producties draaien nog. We maken bovendien diverse scenario’s, waarbij we de producties voor komende maanden inschatten. De maand april valt helemaal weg. Maar weet je, het belangrijkste is dat we samen gezond uit deze crisis komen. De Nederlandse overheid neemt daarvoor goede maatregelen. Ons land is slim genoeg om er straks uit te krabbelen. Ja, een bizarre tijd, maar we houden de moed erin. Het raakt ons hard en dat is balen. De wereld gaat er straks anders uitzien en daar moeten wij op inspelen. Janken heeft geen zin."

 

Koninklijke De Kuyper, bekend van merken zoals De Kuyper, Rutte Gin, Genever, Cherry Heering en Peachtree, bestaat al sinds 1695 en is 100% familiebedrijf. Het bedrijf is wereldwijd de grootste producent van likeuren. In de distilleerderij in Schiedam produceert De Kuyper de extracten en distillaten, voor o.a. De Kuyper likeuren, Peachtree, Mandarine Napoleon en Dropshot. Rutte wordt in de Rutte distilleerderij in Dordrecht gemaakt en Warninks advocaat in de fabriek in Middelharnis. De visie van het bedrijf is ‘Own the cocktail’. Daarbij richt het zich op de premiumization-trend met de introductie van nieuwe producten i.s.m. bekende bartenders (zoals MUYU met Alex Kratena, Monica Berg, Simone Caporale, Aqua Bianca met Salvatore Calabrese en De Kuyper Dutch Cacao met Joerg Meyer), het populariseren van cocktails én de thuismarkt.

Entree Magazine praat met veel ondernemers en leveranciers. Wil je alle verhalen lezen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Gerelateerd nieuws