Koffiebranderij J.J. Darboven bestaat 150 jaar. Een jubileum voor het familiebedrijf dat rijk is aan tradities, maar dankzij innovatiekracht weet te groeien. Tijd voor een goede kop koffie en een gesprek met directeur Luc de Vries en marketingmanager Mariët ter Veld.
Johann Joachim Darboven startte in 1866 in Hamburg als eerste met de verkoop van geroosterde koffiebonen en nu, 150 jaar later, bestaat het familiebedrijf nog steeds. 4 generaties lang weet de koffiebranderij al te groeien en dat is vooral te danken aan 2 sterke pijlers: traditie en innovatie. Ieder jaar probeert het bedrijf met een nieuw product te komen. En dan niet alleen op het gebied van koffie, want J.J. Darboven is ook leverancier van koffiemachines, serviezen, thee (in allerlei vormen) en chocoladedranken. Ze leveren aan ketens, maar ook aan de kleine ondernemer.
Duurzaamheid speelt bij J.J. Darboven in de hele keten - van koffieboer tot consument - een belangrijke rol. “Het zoveel mogelijk reduceren van de CO2-uitstoot bij het transport hoort hier net zo bij als een modern warmteterugwinningssysteem dat we toepassen bij het branden van de koffiebonen”, zegt directeur Luc de Vries. Marketingmanager Mariët ter Veld vult aan: “Een belangrijk deel van het assortiment is biologisch en/of fairtrade, zoals onze populaire koffielijn Café Intención.”
Thee als lifestyle
“De behoefte van een horecaondernemer gaat verder dan alleen koffie”, vervolgt De Vries. De theemarkt heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Met name losse thee is populair in de horeca. “Je kunt eigenlijk geen doorsneetheezakje meer serveren. Tegenwoordig draait het, naast de goede kwaliteit in thee, ook om de juiste presentatie ervan.” Toch wordt er volgens hem niet méér thee verkocht dan vroeger. De waarde van thee daarentegen is wel sterk toegenomen. “25 jaar geleden had je weinig keuze. Tegenwoordig zijn er veel aanbieders en verpakkingsvarianten. Thee is een lifestyle geworden.” En dat geldt niet alleen voor warme, maar ook voor koude thee. Met de nieuwe Cool Collection speelt J.J. Darboven in op deze trend. Dit assortiment bestaat uit 4 varianten. De piramides met daarin losse thee laat je trekken in koud water. “Het zijn theeën zonder suiker die door een fruitige toevoeging, zoals bijvoorbeeld perzik, toch een zoete smaak hebben.” Deze variant van thee is volgens Ter Veld een leuk, margerijk terrasproduct. “Extra feestelijk met een decoratie van fruit op de rand van het glas of met een scheutje alcohol voor een theecocktail.”
Het aantal kleinere koffiebranders en barista’s neemt toe in Nederland, maar dat zien ze bij J.J. Darboven zeker niet als een bedreiging. “Dat zorgt er namelijk voor dat koffie weer hip wordt. Overal in Nederland zie je leuke, nieuwe koffiezaakjes, waar vooral ook jongeren komen om een kop koffie te drinken.”
Alfredo Espresso
De Alfredo Espresso is een belangrijk en populair product van de koffiebranderij. Het concept bestaat uit 6 speciale koffiemelanges: van zachte, lichtzure met arabica-bonen tot pittige met robusta-bonen. Sinds kort is het bedrijf bezig om van alle Alfredo-verkooppunten zogeheten meetingpoints te maken. “De verkooppunten moeten ontmoetingsplekken worden waar je samen een goede kop koffie kunt drinken.” Om dit concept te ondersteunen, heeft Alfredo Espresso een eigen website: Alfredo-Espresso.nl.
Hulp voor boeren
J.J. Darboven dankt het 150-jarig bestaan ook aan de koffieboeren en hun families uit de herkomstlanden. Daarom startte het bedrijf in oktober 2015 met H.E.L.P.: het Honduras Education Life Project. “Wij doen veel met fairtrade- en biologische producten en in het kader van ons jubileum wilden we iets voor de koffieboeren in de zeer arme streek Santa Barbara doen. In samenwerking met een lokale organisatie zijn we dit project gestart. De komende 3 jaar gaan we ze hulp bieden. We willen de teelttechniek en kennis van de koffieboeren verbeteren door middel van begeleiding, opleiding en microfinanciering, waardoor de opbrengst per hectare straks weer stijgt en de boeren en hun families een beter inkomen en een toekomst hebben.”
Darboven.nl
Facebook.com/Darbovenkoffie



