Advertorial

Nieuwe maar vertrouwde koers SVH

SVH is een nieuwe koers ingeslagen. Ricardo Eshuis, directeur: “SVH lijkt niet meer op de organisatie van twee à drie jaar geleden. Ons doel is nog steeds hetzelfde: het vergroten van de vakbekwaamheid en het verbeteren van de gastvrijheid in de horeca. Maar de manier waarop we dat doen is drastisch veranderd."
 
SVH vaart nu een duidelijke eigen koers, in samenspraak met alle stakeholders in onze branche. We ontwikkelen examens voor opleidingen en cursussen die medewerkers in de horeca meehelpen om direct de performance op de werkvloer te verbeteren. De SVH-examens zijn gericht op iedereen die werkt in de branche en via om- of bijscholing het vak onder de knie wil krijgen. SVH richt zich op alle niveaus in de branche: van keukenassistent tot SVH Meesterkok. Bij de examens worden nieuwe leermiddelen ontwikkeld die zowel op papier als digitaal te gebruiken zijn. Van particuliere opleider tot jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, van UWV-trajecten tot MBO: SVH bedient de hele branche van leermiddelen. Een speciale doelgroep is het Praktijkonderwijs en jongeren met leerproblemen in andere onderwijsvormen: juist hen voorzien we van nieuwe materialen en examens. In deze groep zitten veel talenten waar de branche veel aan heeft.

Meestertitels
Naast de nieuwe branche-examens en de leermiddelen, is SVH verantwoordelijk voor de SVH Meestertitels. Er is zelfs een nieuwe titel ontwikkeld met Koninklijke Horeca Nederland: de SVH Meester Horecaondernemer, die vanaf 2017 behaald kan worden. Tot slot steekt SVH als expertisecentrum veel tijd en energie in voorlichtingscampagnes over het werken in de horeca, de Verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca en doet de organisatie onderzoek in de branche.

Film
De nieuwe koers komt ook duidelijk tot uiting in de nieuwe huisstijl. Met het nieuwe logo laat SVH zien dat wij achter de Nederlandse horeca staan. Wij willen onze jarenlange expertise en ons netwerk inzetten om mensen te helpen die van gastvrijheid hun carrière willen maken. Achter de schermen, daar gebeurt het allemaal, en daar staan wij. Of het nu gaat om afwassers, barista’s, leermeesters of SVH Meesters. Wij staan achter ze. Dat is onze boodschap. Om die boodschap kracht bij te zetten, is een gave film ontwikkeld.
 
Geschoold
De kansen voor de Nederlandse horeca zijn talrijk: daar willen we met SVH graag alert op inspelen. De basis van succesvol ondernemen ligt bij een goede gastervaring. En die kan alleen bereikt worden met inzet van vakbekwaam personeel. De ambitie van SVH is om het percentage scholing in de branche te verhogen. Nu is een te groot deel niet geschoold: nog geen kwart van de ruim 366.000 mensen die in de branche werken, is geschoold met een horecaopleiding. Zie daar de grote uitdaging voor SVH: de verhoging van vakbekwaamheid en het realiseren van een hogere instroom van meer geschoold personeel in de branche”, aldus Ricardo Eshuis.