Advertorial

Voorkom miscommunicatie met kassasysteem

Dat miscommunicatie het grootste probleem op de vloer in een horecazaak is is geen nieuws. Vaak wanneer een gast boos de deur uitloopt heeft dat te maken met miscommunicatie. De biefstuk werd medium geserveerd maar was well-done besteld, de bediening was vergeten door te geven dat de burger zonder ui moest of tafel drie is bijna gestorven van de dorst omdat er al een half uur niemand kwam vragen of ze nog een drankje lusten. Horeca blijft mensenwerk en miscommunicatie is daar een logisch gevolg van. Maar dat kan beter.

Op drie punten gaat het voornamelijk mis in de horeca: tijdens het opnemen van een bestelling, tijdens het doorgeven van een bestelling naar de keuken en bij het overzicht houden over een groot aantal tafels zodat iedereen zich goed geholpen voelt. Dat hoort erbij? Zeker niet. Als horeca eigenaar kun je een hoop doen om op op alle drie plekken de miscommunicatie te verminderen.

Tijdens de bestelling
Met een cloud gebaseerde iPad kassa kan je personeel met een iPhone of iPad mini de bestelling direct aan tafel juist invoeren. Precies, tot in het kleinste detail. In systemen zoals Lightspeed Restaurant POS is het zelfs mogelijk een foto van het gerecht aan de klant te tonen om een juiste verwachting te scheppen bij de gasten. En hoe weet je personeel ook op de eerste werkdag welke wijn het beste bij welk gerecht past? Dat kunt u allemaal van te voren instellen. Zo komt je personeel aan tafel zelfverzekerd over, wordt er geen verkeerde informatie aan de gasten gegeven en kan de bestelling snel en foutloos verlopen.

In de keuken
De aan tafel juist ingevoerde bestelling wordt met een druk op de knop opgedeeld in drankjes en eten. Het ene bonnetje rolt er uit bij de bar, het andere deel direct in de keuken. Geen geschreeuw naar de keuken, geen miscommunicatie, maar zwart op wit. Zelfs in een andere taal mocht dat nodig zijn omdat je keukenpersoneel niet Nederlands is.

Op de vloer
Als er een half uur niemand aan tafel langs is geweest dan betekent dat niet alleen dat de gasten geïrriteerd raken maar ook dat je als eigenaar omzet misloopt. In die tijd had je al lang een rondje drankjes of een toetje kunnen verkopen. Op het scherm van een Lightspeed kassa ziet je personeel precies hoe lang al niemand bij een tafel is geweest. Geen excuses meer.
Een geavanceerd kassasysteem helpt jou niet alleen meer omzet te genereren maar het helpt ook de sfeer in je zaak. Gasten gaan blij naar huis, je hebt minder slechte reviews en vooral: men komt graag terug in de restaurant of café.