De horeca heeft in toenemende mate te lijden onder het thuisverbruik. Door de komst van diverse apparaten en producten is het mogelijk om thuis te genieten van een kwaliteit die voorheen voorbehouden was aan de horeca. Zo introduceert drankenconcern Diageo in de Benelux een viertal kant-en-klare mixdranken in een blikje. De handzame mixen van Smirnoff vodka-appelsap, J&B whiskycola, Gordon’s gin-tonic en Captain Morgan rum-cola zijn nu al te verkrijgen bij Albert Heijn. In de loop van het jaar volgen er meer verkooppunten.
Diageo introduceert de kant-en-klare mixdranken vanuit de gecombineerde behoefte aan kwaliteit en gemak voor thuis. "Mixen zoals vodka-appelsap, gin-tonic en whisky-cola bieden vaak meer voldoening dan bijvoorbeeld bier en wijn, maar het zelf maken van een goede mix kost relatief veel tijd en geld", vertelt Alexandra Huizer, brandmanager bij Diageo in de Benelux. "Het maken van een mix is dan ook allesbehalve gemakkelijk en bovendien moet je al de juiste ingrediënten in huis hebben. Een whiskycola vereist een goede whisky, maar ook een goede cola en daarbij moet je nog exact de juiste mixverhouding vinden. De nieuwe cans nemen al deze barrières weg en bieden een gemakkelijke oplossing, zonder compromis aan kwaliteit. Je schenkt het drankje simpelweg in een glas met ijs en je bent klaar."
De doelgroep van het kant-en-klare mixassortiment zijn zowel mannen als vrouwen van 25 tot 45 jaar. "We richten ons hierbij volledig op de thuisomgeving, en niet op horecagelegenheden," vervolgt Huizer. "Iedereen heeft zijn voorkeuren. Zo drinkt de een het liefst whisky & cola op de bank voor de TV tijdens een voetbalwedstrijd, terwijl de ander bij voorkeur geniet van een vodka & appelsap na het eten met vriendinnen. Het voordeel is dat je deze drankjes gewoon uit de koelkast pakt, zonder dat je direct een hele fles aan moet breken. Bovendien is het mixen al door de expert gedaan."

