Proeven met Proost! kende tijdens de Horecava 2010 een geheel nieuwe opzet. In plaats van langs de wand in afgesloten hokjes stonden de brouwers in het midden van het plein opgesteld, gebroederlijk naast elkaar achter een meterslange bar, waar de bezoekers omheen konden lopen.
Daarmee zag het plein er aantrekkelijker uit en was de belangstelling, ook zakelijk, groter dan ooit. Een reportage van Emil Peeters.
Geen betere plek
Hoewel de afgelopen Horecava een ‘natte’ was en diverse brouwers ook elders in het RAI-complex hun producten aanprezen, was er voor de liefhebbers van speciaalbier geen betere plek om te vertoeven dan op het speciaalbierenplein Proeven met Proost!. Zeker op de openingsdag hingen de bezoekers 'met de benen buiten'.
Zakendoen
Dat zij niet alleen kwamen om zich te laven aan het bier, maar ook om zaken te doen, ervoer Will de Krom, vertegenwoordiger van De Brouwketel. "Deze ambiance is voor speciaalbier fantastisch. Ik heb ook al de nodige contacten gesproken, goede deals gesloten. Eigenlijk mag dit nog wel veel groter worden. De sfeer is ook goed. Je bent toch vier dagen lang collega’s. Daarna zijn we weer elkaar concurrenten."
Robin Dekker van Palm Breweries is op de vierde dag van de Horecava murw, maar tevreden. "Ik heb iedereen gesproken die ik wilde spreken, maar het is een uitputtingsslag. Ik ben blij als straks de beurs dichtgaat. Voor mij geen afterparty meer. Het is al vier dagen lang feest geweest."
Invalshoeken
Ruurd Epema, directeur van hofleverancier en medeorganisator Bier & Co (dit jaar goed voor elf stands) kan Proeven met Proost! vanuit verschillende invalshoeken bekijken. "Wij zijn er als organisator bij betrokken, maar tegelijkertijd zijn we ook deelnemer. Ook is het de vraag hoe de klanten het ervaren en of het commercieel een succes was."
"De positionering in de hal Nachtleven was denk ik wel de juiste. Daarbij was de bar erg indrukwekkend en de stand mooi. Als een horecaondernemer deze presentatie van speciaalbier ziet en nog steeds denkt 'speciaalbier, daar zie ik niets in', dan weet ik het ook niet meer."
Spreiding
"Wel denk ik dat de plaats op de beurs, helemaal achterin de laatste hal, en misschien ook het weer niet meegeholpen hebben aan een gelijke spreiding van het bezoek. Tot een uur of één was het bijna te stil. Daarna werd het gezellig druk en op het einde van de dag was het op een gegeven moment te vol."
Zakelijk
Epema vervolgt: "Zakelijk gezien was het ook een succes. We hebben meer geschreven en meer leads dan vorig jaar, al moet je het niet afzetten tegen de kosten. Wij zijn hier toch wekenlang met meerdere mensen mee bezig, maar ik weiger om uit te rekenen wat het kost. Wellicht hebben we met onze beursaanbieding toch te veel geld weggegeven, maar ja, het is toch vooral een promotionele aangelegenheid. Ook voor het imago van speciaalbier is dit heel goed. Het zal altijd een klein deel van de totale biermarkt blijven, maar het is wel een groeiend deel."
Inderdaad is niets zo goed of het kan beter. Zo miste de vertegenwoordiger van het abdijbier Grimbergen een inhoudelijke component: als je de specialisten op het gebied van speciaalbier bij elkaar hebt, zou je ook een congres, seminar of iets dergelijks kunnen organiseren over speciaalbier.
Wellicht een goede tip voor volgend jaar.
Proost!
Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met coördinator Tom Fikkert, tel. 020-504 28 00, mobiel 06-304 178 55,e-mail: t.fikkert@proostmagazine.nl.

