In 2011 sluiten de meeste horecaondernemers naar verwachting de moeilijke jaren af, maar echt vette jaren worden het nog niet. Positief is wel dat de werkgelegenheid wat toe zal nemen. Daar staat echter weer tegenover dat de koopkracht van de consument nog onder druk staat.
Dat blijkt uit de SectorScope Maart 2011 van ABN AMRO. "Er valt meer te verwachten van de zakelijke markt, met name voor hotels en restaurants is dat van belang", aldus de bank.
"Het aantrekken van de zakelijke markt is in andere sectoren al te zien en zal naar verwachting in 2011 in versterkte mate doorzetten."
Profiteren
Hier kan de horeca van profiteren. In 2011 zullen ook horecaondernemers met een verhoging van de inkoopkosten te maken krijgen als gevolg van de hoge prijzen van agrarische grondstoffen. Om geen negatief effect op de marges te hebben zouden deze kosten moeten worden doorberekend in de prijzen van producten en diensten.
"Maar horecaondernemers moeten er voor waken zichzelf niet uit de markt te prijzen. Zeker gezien het gevoerde prijsbeleid van de afgelopen jaren."
Omzetgroei
De horecabranche kende in 2010 een omzetdaling van -1 procent. In 2011 verwacht ABN dat er een omzetgroei wordt gerealiseerd van twee procent. Dat is echter wel de laagste omzetgroei van alle branches die de SectorScope behandelt.
Alleen de bouw zal het naar verwachting nog slechter doen met een omzetdáling van één procent.
Twitter-account Proost!
Facebook-pagina Proost!
Hyves-account Proost!
Gratis horecanieuwsbrief Proost!

