Branchenieuws

'Accijnsverhoging bier is spekken schatkist'

Per 1 januari wordt de accijns op bier met dertig procent verhoogd. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt deze maatregel vooral het spekken van de schatkist. De brancheorganisatie protesteert niet alleen.

Volgens de regering is de accijnsverhoging bedoeld om alcoholmisbruik, in het bijzonder door jongeren, tegen te gaan. KHN denkt echter dat accijnzen niet het geschikte middel zijn om dit probleem aan te pakken. Eerder is deze maatregel een manier om de schatkist te spekken.

Ouders
Uit onderzoek van het onderzoeksinstituut IVO blijkt namelijk dat de overgrote meerderheid van de jongeren drank van zijn ouders krijgt. "Dat is de voornaamste reden waarom de accijnsverhoging voor jongeren nauwelijks effect heeft", aldus KHN.

De brancheorganisatie heeft aan minister Klink en andere Kamerleden wel gevraagd de accijnsverhoging niet door te voeren, maar daar is geen gehoor aan gegeven.

Onderzoek
KHN staat en stond hier niet alleen in deze opvatting. Het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) deed maanden geleden al een klemmend beroep op de overheid om de geplande accijnsverhoging op bier terug te draaien. Daarnaast bleek ook uit onderzoek van Ernst & Young dat de de verhoging niet effectief zou zijn voor jongeren en probleemdrinkers.

Uit het rapport: "Uitgebreid en recent onderzoek naar hoe consumenten reageren op prijsprikkels geeft aan dat de reguliere en gematigde consument wel in enige mate gevoelig is voor prijsverhogingen, maar dat juist jongeren en consumenten met een problematisch consumptiegedrag door prijsverhogingen nauwelijks minder gaan drinken." (Klik hier voor het complete rapport.)

De aanleiding voor de regering om de accijns te verhogen is volgens deze organisaties dus onjuist.

Zuur
KHN: "Het is zuur om te moeten constateren dat wij steeds meer gereguleerd en belast worden, terwijl plaatselijke overheden voor het overgrote deel niet bereid zijn om wat de doen aan de illegale hokken en keten, maar wel bereid lijken om mee te gaan in initiatieven om openingstijden te vervroegen."

Compensatie
"Als de accijnsverhoging gewoon doorgaat, vinden wij dat de opbrengst ervan geheel of voor een groot deel moet worden gebruikt om noodlijdende horecabedrijven tegemoet te komen", aldus de brancheorganisatie.

"Door de politiek genomen, democratische besluiten moeten gehandhaafd worden, maar dan moet de politiek ook bereid zijn wat te doen als die besluiten financiële consequenties hebben." KHN adviseerde eerder al om de accijnsverhoging niet door te laten gaan om omzetverlies door het rookverbod tegen te gaan.

Doorvoeren
De hectoliterprijs waar de horecaondernemer uiteindelijk mee wordt geconfronteerd door de brouwer is afhankelijk van veel factoren, waarvan de accijns er één is. KHN zegt daarom niet te kunnen overzien wat de verhoging precies betekent voor de prijzen van de brouwers. "Het is lastig om aan te geven of de horecaondernemer de accijnsverhoging krijgt. Afhankelijk daarvan bepaalt hij ook of hij de verhoging doorvoert."

De brancheorganisatie adviseert om in ieder geval altijd algemene informatie te verzamelen over brouwers, contracten, alternatieven en kortingen voor een onderhandeling met de bierleverancier.

Niet normaal
De brancheorganisatie werkt al samen met onder andere alcoholproducenten, ministeries en verslavingszorg om alcoholmisbruik tegen te gaan. "Het gaat er uiteindelijk om dat we als maatschappij er van doordrongen raken dat het niet normaal is wanneer kinderen al ruim voor hun zestiende veel alcohol drinken en dat duidelijk wordt dat dat ook niet 'cool' is."