Branchenieuws

Accor Hotels groeit door hotels te verkopen

De Accor-hotelgroep verkoopt de komende vier jaar minstens vierhonderdvijftig hotels die het in eigendom heeft.

De verkoop moet het bedrijf, waartoe onder andere Novotel, Mercure, Ibis en Sofitel horen, zo'n 1,6 miljard euro opleveren. Ook in Nederland worden hotels verkocht. Dat zei topman Gilles Pelisson donderdag bij de heropening van het vernieuwde Novotel in Amsterdam, een operatie die 26 miljoen euro kostte.

"Het maakt de gast niet uit of het hotel eigendom is van ons of van iemand anders, als ze maar weten wat voor kamers en service ze kunnen verwachten."

Sale and franchise back
Pelisson noemt het concept waar de Marriott-keten zo'n vijftien jaar geleden mee begon: 'sale en franchise back'. De stenen worden verkocht, het hotel blijft onder de vlag van Accor opereren. Het geld dat daardoor vrijkomt wordt vooral gebruikt voor het in de markt zetten van nieuwe hotels en het versterken van de bestaande merken.

Op franchise-basis kan Accor hotels blijven toevoegen zonder hotels te kopen. "De afgelopen drie jaar hebben we er jaarlijks bijna dertigduizend kamers bijgekregen, dat moeten er zo'n 35.000 per jaar worden."

Overnames
Accor wil vooral uitbreiden in de opkomende markten en in Europa. Overnames van andere hotelketens zijn volgens Pelisson 'geen prioriteit' maar hij sluit het niet uit.

Bron: Beursduivel.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.