Staatssecretaris Frank Heemskerk (EZ) gaf gisteren het startsein voor de campagne 'Amsterdam bezoeken, Holland zien'.
Met deze campagne worden toeristen die naar Amsterdam komen gestimuleerd om langer te blijven en de hele metropoolregio te bezoeken. Dit moet leiden tot een toename en betere spreiding van het toerisme in de metropoolregio Amsterdam en tot versterking van de economie.
Toegangspoort
Heemskerk: "Amsterdam is dé toegangspoort tot Nederland. Dus wat goed is voor Amsterdam is goed voor het hele land. Met een subsidie van twee miljoen euro voor dit project biedt Economische Zaken de helpende hand, maar ondernemers en regionale overheden zullen het vooral zelf moeten doen."
"Gezien de vaart die er al zit in ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien’ heb ik er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met de ambitie om in 2015 6 procent meer bezoekers naar Amsterdam en naar de regio te krijgen."
Programma
Het programma richt zich op het organiseren van evenementen, het verbeteren van de bereikbaarheid van toeristische locaties, het realiseren van vijftienduizend extra hotelkamers én de promotie van de metropoolregio als één gebied bij buitenlandse toeristen en touroperators.
Activiteiten
Daarbij worden onder andere de volgende activiteiten geïnitieerd: het aansluiten bij grote evenementen (zoals een Italiëfestival rond de start van de Giro d’Italia in 2010), het ontwikkelen van regionale toeristische routes (zoals vaar- en fietsroutes en een industriële erfgoedroute), het maken van een kaart met alle OV-verbindingen in de regio én het ontwikkelen van eenduidig promotiemateriaal over de metropoolregio (zoals een kaart en informatieve gids met alle toeristische activiteiten).
Toeristen
Het is voor het eerst dat de regio met één toeristische boodschap internationaal naar buiten treedt. Momenteel brengt veertien procent van de bezoekers aan Amsterdam ook een bezoek aan de regio. Het doel van 'Amsterdam bezoeken, Holland zien' is om dit aantal te verhogen naar twintig procent in 2015.
De economische bijdrage van internationale bezoekers aan de regio stijgt daarmee naar verwachting over een periode van vier jaar van 822 miljoen euro naar 960 miljoen euro per jaar.
Achtergrond
De uitvoering van het project is in handen van een samenwerkingsverband van de Stadsregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, het Amsterdam Toerisme en Congresbureau (ATCB) en de Stichting Holland Route en Westergasfabriek.
Kosten
De totale projectkosten zijn 5,5 miljoen euro. Naast de ontvangen rijkssubsidie wordt het bedrag gefinancierd door de provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeenten Amsterdam, Aalsmeer, Almere, Haarlem, Haarlemmermeer, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Wormerland, Waterland, Zeevang, Ouder-Amstel, Lelystad, Velsen, Zaanstad en de Stadsregio Amsterdam.
Het project is onderdeel van het Toeristisch Actieplan Metropoolregio Amsterdam. Dit actieplan richt zich op het aantrekken van meer buitenlandse toeristen en een betere spreiding van toerisme over de hele regio.
De metropoolregio Amsterdam is een samenwerking van 37 gemeenten en de provincies Noord-Holland en Flevoland. Het gebied strekt zich uit van Uitgeest tot ’t Gooi en van Zandvoort tot Lelystad.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

