Alle initiatieven, waaronder die vanuit de horeca, om alcoholgebruik onder de 16 jaar te stoppen, hebben nu één gezamenlijk motto: 'Geen 16? Geen druppel'.
Dit motto en het bijbehorende logo werden vandaag gelanceerd door André Rouvoet, minister voor Jeugd en Gezin, en de Werkgroep Alcohol en Jongeren.
Het logo zal gebruikt gaan worden door alle leden van de Werkgroep Alcohol en Jongeren.
Grenzen stellen
Uit onderzoek onder ouders en pubers in opdracht van het ministerie voor Jeugd en Gezin bleek deze week dat ouders relatief veel weten over alcohol en zich bewust zijn van de gevaren voor hun kinderen. Zij vinden het daarom belangrijk om hier grenzen aan te stellen.
Toch blijkt het in de praktijk lastig om de wettelijke leeftijdsgrens van zestien jaar ook in het gezin tot de norm te maken.
De boodschap dat kinderen voor hun zestien niet moeten drinken is niet nieuw. Op dit moment zijn er ook allerlei andere initiatieven om ouders en jongeren hierop te wijzen. Deze initiatieven zijn afkomstig van de overheid, gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven zoals alcoholbranche, detailhandel en horeca.
Er zijn zowel landelijke, regionale als lokale campagnes.
Deelnemers
Deelnemers aan de Werkgroep Alcohol en Jongeren zijn: het ministerie van VWS, het ministerie voor Jeugd & Gezin, het ministerie van Justitie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Koninklijke Horeca Nederland, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Trimbos Instituut en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik.
Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal én als vervanging van de nu gebruikte slogan bij reclames voor zwak-alcoholhoudende dranken: 'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet'.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

