Branchenieuws

Bevordering binnenlands toerisme Nederland

Het nieuwe tv-programma 'Lekker weg aan tafel' moet het binnenlands toerisme bevorderen. Het zoomt in op de provincies, regio’s en steden vanuit toeristisch-recreatief en culinair perspectief. Het bedrijfsleven krijgt hierbij ruim de gelegenheid om zichzelf goed op de kaart te zetten.


Het programma is een initiatief van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en VVV Nederland, in samenwerking met Endemol en RTL4. Het maakt de consument wegwijs in de vele mogelijkheden voor toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding in Nederland.

Karakteristiek
In het programma staan de karakteristieke eigenschappen van de regio centraal. Terugkerend icoon van het programma is een markante eettafel die steeds op een bijzondere plek in een regio of stad staat. Elke aflevering onderneemt een familie die iets te vieren heeft in deze omgeving een drietal activiteiten.

Tegelijkertijd gaat kok Renee Pluijm op zoek naar de beste streekingrediënten, speciaalzaken en lokale lekkernijen voor het diner dat hij ’s avonds verzorgt voor de familie.

Belang sector
Toerisme en recreatie vormen een belangrijke sector voor de Nederlandse economie. In 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen, waarvan 20 miljard door Nederlanders in eigen land.

Afbeelding
Op de afbeelding bezegelen Kees van Wijk (l), algemeen directeur VVV Nederland , en Jos Vranken, algemeen directeur NBTC, de samenwerking voor het tv-programma bij boerderij ‘t Geertje in Zoeterwoude.

Het komend voorjaar worden 12 afleveringen opgenomen, de eerste uitzending staat gepland op zondag 1 mei om 17.00 uur bij RTL 4.