Branchenieuws

'Bierbrouwers weten zich met vrouw geen raad'

De biermarkt is nog steeds een mannenwereld die in stand wordt gehouden door de Nederlandse brouwers zelf, aldus 'biervrouw' en -blogger Fiona de Lange. Volgens haar ontkennen de brouwers dat circa een kwart van de vrouwen ook bier drinkt. "Ze weten zich er geen raad mee."


De introductie van het nieuwe Amstel Blond-bier met de tekst 'Lekker blondje zoekt man' is daar volgens De Lange een goed voorbeeld van. "Een pakket met zo'n slogan is niet voor een biervrouw bedoeld. De enige oplossing was retour afzender."

Oftewel: De Lange stuurde het pakket terug (afbeelding). Video teruggave perspakket.

Ondoordacht
De Lange: "De meeste Nederlandse brouwers weten zich geen raad met vrouwen. Dat blijkt wel als ze een vrouwelijke bierliefhebber pur sang een perspakket toezenden met de tekst 'Lekker blondje zoekt man'. Onbegrijpelijk en ondoordacht."

België
"Voor we er erg in hebben heeft de Belgische biermarkt de Nederlandse brouwers straks van tafel geveegd. Bierbrouwers denken nog steeds dat vrouwen rosébier en zoet bier drinken. Zo stond Hertog Jan er bij de introductie van het bier Karakter van te kijken dat mannen liever de zoete variant van het bier wilden en vrouwen de bittere."

Koerswijziging
"Al jaren loopt de pilsmarkt terug. Echter, een koerswijziging is niet aan de orde. Vrouwen zijn niet op zoek naar een speciaal vrouwenbier of een aparte vrouwelijke commercial. De bierdrinker is zowel man en vrouw en herkent zich in een bierbeleving waarin ze samen een rol spelen."

"In het buitenland is allang een andere koers gevaren. Biermerken hebben daar commercials waar vrouwen een onderdeel uitmaken van de bierbeleving. Net als in het echte leven."

PINT
Bierconsumentenvereniging PINT met drieduizend leden erkent ook dat de vrouw voor brouwers nog een moeilijk terrein is. PINT-voorzitterJeroen Carol-Visser: "Jaar in jaar uit zijn bierreclames in Nederland hetzelfde. Ze weten zich duidelijk geen raad met de vrouw."

Symposium
Daarom houdt PINT op vrijdag 29 oktober een symposium met het thema 'Vrouwen aan het bier?'. Melissa Cole, één van de vijf meest invloedrijke biervrouwen ter wereld, komt brouwers uitleggen hoe zij succesvol vrouwen aan het bier krijgen en houden.

"Verder komen de waarden van mannen en vrouwen en drankgebruik aan bod waaruit nieuwe kansen en mogelijkheden in de marketing voor brouwers voortvloeien. Meer inhoudelijke informatie over het symposium volgt in september."

Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier
.
Twitter-account Proost!
Magazine
Horeca
Entree
.