De Biercarré is de overall-winnaar van de Horecava Innovation Awards 2009. Dat is bekend gemaakt tijdens de officiële opening van de vakbeurs in de Amsterdam RAI.
Bovendien won de Biercarré in de categorie Equipment. In de categoriën Services, Interior & Design en Food & Beverage wonnen respectievelijk MyOrder, de Lightplate en Vina Esmeralda Flow.er.
Biercarré
De Biercarré uit Purmerend werkt volgens het bag in box-systeem. In vacuümzakken, verpakt in dozen, bevindt zich geheel plat bier waar in de brouwerij het natuurlijke koolzuur aan onttrokken is. Tijdens het tappen wordt opnieuw koolzuur aan het bier toegevoegd.
Voordelen
Voordelen van het systeem: het bier blijft langer houdbaar (tot negen maanden in plaats van maximaal drie bij fusten), de biervoorraad vergt minder opslag (dozen in plaats van fusten), minder tillen en sjouwen omdat de dozen lichter zijn dan fusten en minder bierverlies omdat geen druppel bier in de zak achterblijft.
Toepassingen
De Biercarré leent zich voor veel toepassingen in horeca en catering. Het kan de traditionele tapinstallaties vervangen (vooral in kleinere bedrijven), maar ook als extra tappunt dienen tijdens drukke momenten, bij evenementen of op het terras. Andere locaties waarvoor de installatie zich prima leent zijn bijvoorbeeld partyschepen, campings, musea, en zorginstellingen.
"Bij innovatie moet je vaak buiten de gebaande paden denken en dat is bij de ontwikkeling van de Biercarré overduidelijk gebeurd", vindt de jury. "Bier in dozen, het klinkt als onmogelijk, maar door slimme toepassing van het bag in box-systeem maakt Biercarré het waar. Zonder kwaliteitsverlies van het bier en met extra voordelen, ideaal voor kleine ruimtes, (party)catering of als extra tappunt bij drukte of buiten. Ook op locaties waar bierverkoop geen hoofdzaak is, kan de Biercarré voor omzet zorgen. Een terechte overall-winnaar", aldus de jury.
Vina Esmeralda Flow.er
Er waren echter nóg drie prijzen te vergeven, voor drie andere categoriën. Bij Food & Beverage gaat de award naar de trendy verpakte wijn Vina Esmeralda Flow.er van Torres, op de markt gebracht door Oud Reuchlin & Boelen. Frisgroene flesjes met een roosvormige drinktuit, gevuld met witte wijn met een bloemig aroma.
"Met de Vina Esmeralda Flow.er van Torres wint een trendy product dat inspeelt op de beleving van een eigentijds publiek", vindt de jury. "Het oogt niet alleen goed, maar het smaakt ook prima, een combinatie die bij andere hippe drankjes nog wel eens ontbreekt. De frisgroene eenpersoonsflesjes van 18,75 cl met roosvormige drinktuit zorgen voor een opvallende presentatie. Ideaal voor terrassen, feesten, cocktailbars en het strand."
Lightplate
In de categorie Interior & Design wint de Lightplate, een flinterdunne oppervlaktelamp met eindeloze mogelijkheden voor promotie en decoratie. Laag in energieverbruik en in bijna ieder bedrijf toepasbaar.
Een mooie en slimme uitvinding, zo omschrijft de jury de Lightplate. "Voor de flinterdunne oppervlaktelamp kan een print geplaatst worden (reclameboodschap, foto, tekening, teksten, et cetera) die volledig uitgelicht worden zonder strepen of slecht verlichte gebieden. Toepasbaar in praktisch ieder interieur, zowel tegen wand, plafond als op de grond."
MyOrder
Bij Services gaat de hoogste eer naar MyOrder, een systeem dat bestellen en betalen met de mobiele telefoon mogelijk maakt. Extra service voor de gast en extra omzet voor de ondernemer.
De jury: "De ontwikkelaars van de service MyOrder hebben goed geluisterd naar de trendwatchers die in de communicatie van de toekomst een hoofdrol voorspellen voor de mobiele telefoon. Nog veel meer dan nu zal de consument overal en altijd zijn mobieltje gebruiken, voor alle denkbare diensten. MyOrder geldt als een van de voorlopers. Dit bestel- en betaalsysteem werkt via SMS Betalen van de Rabobank. Gasten kunnen er mee bestellen (ze zien de menukaart op hun mobieltje) en rekenen direct af. Voor ondernemers is het grote voordeel dat hij geen bestellingen en betalingen misloopt."

