Bierkenners en zelfs bierbrouwerijen ergeren zich kapot aan het toevoegen van citroen aan bier. Het verandert de biersmaak immens. 35 procent van de medewerkers in de horeca stelt niet de vraag of een citroen in bier gewenst is en gooit het er gewoon in.
Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 1.416 respondenten waarvan vijfhonderdtien drinkers van witbier of Mexicaans bier.
Twitteractie
Met dit warme weer wordt veel witbier en Mexicaans bier gedronken en worden tonnen limoenen en citroenen in bier gestopt. Een groep twitteraars (#geencitroeninbier en #geencitroeninmijnbier) vormt nu samen een groep die een kruistocht is begonnen tegen de citroen in bier.
De zomerperiode staat immers voor de deur en dat is bij uitstek de tijd dat veel vakantiekrachten in de horeca werken en vaak onvoldoende op de hoogte zijn van biergebruiken.
Logo
UB Drinks Holland, importeur van het Mexicaanse bier Mexicali, heeft een logo ‘geen limoen of citroen’ op de fles staan. Een middel om de citroen uit te gaan bannen. Een logo schept duidelijkheid en als alle brouwers dit doen kan dit zorgen voor het uitbannen van de citroen, is de redenatie.
Ergeren
Sonny de Laat, UB Drinks: "Uit een grootschalig onderzoek in badplaatsen, op evenementen en in horecagelegenheden is naar voren gekomen dat de bierdrinker in 55 procent van de gevallen geen citroen wil in zijn of haar bier. Dat geldt in 61 procent voor witbier en vijftig procent van de gevallen voor Mexicaans bier."
"Bierkenners ergeren zich kapot aan het droppen van een schijfje citroen of limoen en nu blijkt ook dat het merendeel van de Nederlandse witbier en Mexicaanse bierdrinker niets in zijn bier wil. Dat gemiddeld maar in ruim een derde van de gevallen aan de bierdrinker gevraagd wordt of een citroen gewenst is vinden wij onacceptabel."
"Zeker nu wij zelf een Mexicaans bier introduceren op de Nederlandse markt en niet willen dat hierin ongevraagd een limoen belandt. De introductie van een logo lijkt ons een goed middel om de citroen of limoen uit te bannen en bierkenners, -brouwers en bierliefhebbers het bier te geven zoals het bedoeld was."
Doodzonde
Rick Kempen, exportmanager bij Bier&Co: "Een schijfje citroen in je vers ingeschonken witbier is niet zomaar een vergissing, het is zo goed als een doodzonde. Deze nare gewoonte is op twee manieren ontstaan namelijk via het Mexicaanse Corona, waarbij men een schijfje limoen in de hals van de fles doet om enerzijds de vliegen uit de fles te houden, anderzijds om de rand te ontsmetten. Er is geen Mexicaan die dit zo drinkt."
"Ook werd de citroen naar men zegt in Belgisch witbier geïntroduceerd omdat de vraag naar witbier op een zeker moment zo groot was dat het commercieel gezien verstandig was het rijpingsproces te bekorten. Hierdoor ontbrak de friszure smaak waarop de brouwer adviseerde 'dan maar een schijf citroen toe te voegen'."
"Inmiddels is de overvraging niet meer aan de orde en wordt de citroen nog steeds toegevoegd. Een citroen of limoen vernietigt het schuim en de echte smaak van het bier. Als de brouwer had gewild dat het bier naar citroen zou smaken, dan had hij het er wel meteen in gedaan."
Kennis
Verder blijkt uit het onderzoek dat 47 procent van de bierdrinkers weet dat er geen citroen of limoen in bier thuishoort. Bijna veertig procent denkt van wel en bijna dertien procent weet het niet.
Smaakverbetering
Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat de witbierdrinker in bijna 51 procent van de gevallen niet weet of citroen tot smaakverbetering leidt. 32 procent van de ondervraagden vindt dat een citroen wel leidt tot smaakverbetering en zeven procent vindt dat de smaak slechter wordt.
Onder de Mexicaanse bierdrinkers vindt 46 procent dat een limoen leidt tot smaakverbetering en weet 42 procent niet of het iets toevoegt.
Opmerkelijk
De Laat: "Naast het hoge aantal respondenten dat weet dat een citroen niet in bier thuishoort is voor mij opmerkelijk dat zoveel bierdrinkers niet weten of het toevoegen van een citroen of limoen tot smaakverbetering leidt. Verder is een belangrijk gegeven dat bij witbier slechts twaalf procent zelf actief vraagt om een citroen; bij Mexicaans bier is dit slechts acht procent."
"Dit duidt erop dat de bierdrinker er eigenlijk niet eens op zit te wachten. Dit betekent dat we door een vuist te maken de horeca veel geld kunnen besparen en de bijna doodzonde zonder probleem kunnen uitbannen."
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

