Michiel Hogerhuis heeft het boek 'Vloeken als Gordon Ramsay - wat adviseurs, managers en ondernemers kunnen leren van een chef-kok' geschreven.
Hogerhuis: "Hij vloekt veel, maar weet ook wat nodig is om mensen in beweging te krijgen en restaurants winstgevend te maken. De meeste adviseurs, managers en ondernemers zijn te lief. Ze durven niet in te grijpen als dat nodig is en snappen niks van mensen."
Schone schijn
"De schone schijn spelen is misschien goed voor je positie en je portemonnee, maar het leidt ook tot kredietcrises en smakeloze producten; ontevreden klanten en ongemotiveerde medewerkers." Dat zeggen wat je denkt ook werkt in het bedrijfsleven lijkt onvoorstelbaar, maar is volgens Hogerhuis de basis van veranderen en een nieuwe generatie bedrijven.
Net koks
"Adviseurs, managers en ondernemers zijn net koks. Ze beroepen zich erop dat ze nooit klachten hebben gehad, maar zitten intussen met een halflege zaak." Goed managen en adviseren begint volgens Hogerhuis net als bij koken met het beheersen van het vak. "Het draait niet om de mooie recepten of managementmodellen, maar om wat jij doet zodra je het kantoor binnenloopt: jouw gedrag en beslissingen."
Fragmenten
In zijn boek 'Vloeken als Gordon Ramsay' gebruikt Hogerhuis fragmenten uit de tv-serie Kitchen Nightmares en laat zo stap voor stap zien wat geleerd kan worden van de managementstijl van de Britse kok en zijn visie op kwaliteit, klanten en organisaties.
"Wat hij doet is het omgekeerde van wat studenten Management leren, maar als je begrijpt wat hij doet, snap je wat de basis is van succes. Ramsay mag dan veel schelden, maar hij is ook de trotse bezitter van liefst twaalf Michelinsterren."
Boekinformatie
Vloeken als Gordon Ramsay - Wat adviseurs, managers en ondernemers kunnen leren van een chef-kok. ISBN: 9789077881620. Auteur: Michiel Hogerhuis. Verkoopprijs: 19,95 euro. Uitgeverij Haystack.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

