Momenteel is de brandveiligheid bij tien procent van de cafés nog niet in orde. Vijf en tien jaar geleden, toen de nieuwjaarsbrand in Volendam plaatsvond, was dat echter nog dertig procent. De brandweer voert toch het liefst een lik-op-stukbeleid.
Dat blijkt uit een reportage van EenVandaag naar aanleiding van het 'jubileumjaar' van de nieuwjaarsbrand bij café 't Hemeltje. Daar vielen veertien doden en honderdvijftig gewonden.
Gewoon slecht
Na de brand hield de brandweer zich intensief bezig met controles. De resultaten toentertijd noemt Charles Meijer van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding 'gewoon slecht'.
Meijer: "Volendam heeft de ondernemers in eerste instantie dus niet bewuster gemaakt. Het heeft met name de politiek bewuster gemaakt."
Omzeilen
Waar vooral sprake van was, en wellicht ook nog is, is dat horecaondernemers heel goed wisten hoe de wet te omzeilen. "De praktijk geeft aan dat er ondernemers zijn die weten hoe de wet in elkaar zit en gebruik maken van de termijnen. Als je dat doet kun je ervoor zorgen dat het heel lang duurt voordat je een voorziening hebt getroffen. Want dat levert een besparing op. Er gaan dan echt weken overheen voordat iets in orde is."
En dan is de kerstversiering allang de deur uit, aldus EenVandaag.
Andere aanpak
Omdat de brandweer vond dat simpelweg continue controleren niet genoeg hielp, koos ze voor een andere aanpak. "We zijn vervolgens tot de conclusie gekomen dat de wijze waarop we toen te werk gingen eigenlijk weinig resultaat gaf. En dat is eigenlijk de grote winst van Volendam. Dat we niet moeten werken met enkel repressief toezicht, maar dat we dat gewoon moeten gaan doen met, zoals wij dat dan noemen binnen de brandweer, brandveilig leven."
Overleg
Het laatste jaar werd intensief overlegd met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en alle onderafdelingen om iedereen nogmaals bewust te maken van de brandrisico's. Bernard Kuenen van de KHN-afdeling Den Bosch: "Ik zit wekelijks aan tafel met de overheid en je hebt ook respect voor elkaar. Wij doen ons werk, de overheid doet haar werk en samen moeten wij tot een goed product komen."
Lik op stuk
En die boodschap sijpelt weer door naar de individuele ondernemer, concludeert EenVandaag. Dit jaar is het bij negentig procent van de ondernemers namelijk wel op orde en waar kleine dingen niet kloppen wordt er op een vriendelijke manier voor gezorgd dat het een uur later wel in orde is.
Voor die paar rotte appels die nog overblijven heeft de brandweer wel een wens. "Het zou handig zijn als wij ook een lik-op-stukbeleid mogen voeren in de vorm van boetes bijvoorbeeld. Dat we meteen maatregelen kunnen nemen."
Afweging
Dan kan de zich aan de regels houdende horecaondernemer nog maar één keer in de twee jaar een bezoekje verwachten. Want hoe vroom ook; controle moet er altijd zijn, meent EenVandaag. Maar ook Meijer: "Mensen blijven mensen en veiligheid is één van de factoren binnen een afweging, maar economisch gewin is er daar ook één van."
Bron: EenVandaag.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine

