De cafésector voorziet een kleine, maar broodnodige volumegroei. Daarnaast nam ondanks een daling van het aantal cafés de gemiddelde omzet per zaak toe. "Dat wijst op cafés die ondanks de crisis wel goed presteerden." Verder zijn prijsstijgingen eigenlijk uit den boze.
Dat en meer blijkt althans uit het kwartaalbericht horeca van de ING. Ondanks oplopende prijzen brengen cafés in 2011 naar verwachting meer volume (onder andere biertjes en bitterballen ) aan de man (+0,4 procent). Ook in 2012 wordt lichte volumegroei (+0,6 procent) verwacht.
Dit tegenover respectievelijke volumegroei van 2 en 1,1 procent voor de totale horeca.
Redenen
"Goede weersomstandigheden in de eerste helft van 2011 zorgden voor een bestedingsimpuls", zegt de ING. "Ook profiteerde de cafébranche van de gestegen uitgaven van een toenemend aantal buitenlandse toeristen."
"Cafés hebben bovendien veel minder hinder ondervonden van het rookbeleid dan verwacht."
Broodnodig
Volgens de ING is de (kleine) groei voor de cafésector dringend nodig aangezien door opeenvolgende slechte jaren het volume in 2010 ruim 20 procent lager was dan in 2006. Met het doorvoeren van prijsstijgingen wisten caféhouders de omzetdaling in deze jaren te beperken (-4 procent).
"De economische crisis en wegblijvende gasten – onder meer uit onvrede over te hoge prijzen - spelen de sector parten."
Meer omzet
Verder nam door afgenomen bestedingen het aantal cafés tussen 2006 en 2010 fors af: 1 op de 12 zaken sloot haar deuren. "Ondanks dat de cafésector zonder enige twijfel een turbulente tijd achter de rug heeft, werpt dit gegeven een verrassende kijk op de zaak."
"Doordat het totale aantal cafés namelijk sneller daalde dan de totale caféomzet, nam de omzet per café tussen 2006 en 2010 gemiddeld met ruim 4 procent toe."
Expansieruimte
"Dit cijfer onderstreept de individuele kwaliteiten van cafés die ondanks de crisis wel goed presteerden. Daarnaast maakt het duidelijk dat de teloorgang van het ene bedrijf expansieruimte creëert voor het andere bedrijf.
Prijsstijgingen
"Caféhouders zouden terughoudend moeten zijn in het doorvoeren van verdere prijsstijgingen. Meer dan 3 op de 4 consumenten (77 procent) geeft aan de consumptie aan te passen bij een prijsverhoging van 10 procent."
Bron: kwartaalbericht horeca ING.

