Branchenieuws

Burger King wil in Nederland verdubbelen

Binnen vijf jaar wil Burger King in Nederland verdubbeld zijn. De groei moet vooral buiten de Randstad plaatsvinden.

Dat meldt Gary John, senior vicepresident bij Burger King en verantwoordelijk voor de uitbreiding van de keten in Europa, aan Z24. "In de Randstad zijn we goed vertegenwoordigd, maar daarbuiten zitten we nog nauwelijks terwijl er heel veel groeimogelijkheden buiten Amsterdam en Rotterdam zijn."

Achterlopen

Volgens John loopt Burger King (BK) in Nederland achter. Enerzijds omdat Duitsland bijvoorbeeld 700 BK-restaurants heeft, anderzijds omdat McDonald's in Nederland 220 vestigingen heeft. "Maar dat kan je ook weer positief zien: McDonald's heeft minder ruimte om te groeien."

Whopper Bar
John ziet vooral mogelijkheden voor drive-throughs aan de randen van steden, bijvoorbeeld op industrieterreinen. Ook ziet hij mogelijkheden voor de Whopper Bar, een kleine, trendy versie van een BK-restaurant waarbij de nadruk op de belangrijkste hamburger de Whopper ligt.

Wereldwijd zijn er vier Whopper Bars. "De Whopper Bar werkt vooral op hele drukke plaatsen bijvoorbeeld in themaparken of vliegvelden. Schiphol zou een goede plek zijn voor een Whopper bar", aldus John op Z24.

Groeimarkt
Europa is de belangrijkste groeimarkt van de hamburgerketen. Het afgelopen jaar opende BK 450 nieuwe restaurants, daarvan stonden er 256 in Europa. "De markten die we nu betreden zitten vooral in Oost-Europa, Roemenië, Tsjechië, Polen en Rusland. Voor de kerst hopen we ons eerste restaurant in Moskou te openen."

BK kondigde onlangs aan al haar restaurants te herinrichten. Wereldwijd zijn het er twaalfduizend, aldus Z24. Er zijn er nu honderd opnieuw ingericht. "De omgebouwde restaurants doen het goed. Het is nog te vroeg om te zeggen hoeveel meer omzet die restaurants draaien, maar bij ons restaurant op Schiphol bijvoorbeeld ging de omzet met vijftien procent omhoog sinds de verbouwing."

Middenklasse
Hiermee volgt BK McDonald's, die twee jaar geleden ook begonnen is met het ombouwen van zijn filialen . "Je ziet het overal in de markt gebeuren. Fastfood schuift steeds meer op naar de middenklasse-restaurants. Gasten willen hun maaltijd in een aangename omgeving opeten. Het is ook een teken dat de ketens de Europese markten steeds serieuzer nemen."

Koffiebarren
Binnenkort komt BK ten slotte met allerlei nieuwe producten zoals een lamsburger of steakhouse-burger met mee vlees. Ook wordt gewerkt aan het koffieassortiment. In Duitsland werkt BK samen met een koffiebedrijf om een koffieformule in de markt te zetten. Op vijf plaatsen zitten er binnen in restaurants nu koffiebarretjes.

In tegenstelling tot de McCafé's van concurrent McDonalds zijn deze barren niet van het Burger King merk. John verwacht begin volgend jaar de nieuwe koffiebarren uit te rollen in andere restaurants, aldus Z24.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Horeca Entree zit ook op
Twitter.