Niet veel cafés en cafetaria's in Amersfoort vragen naar de identiteitspapieren van jongeren als zij alcohol willen kopen. Wat dat betreft scoren de supermarkten en slijterijen aldaar een stuk beter. De Voedsel en Waren Autoriteit gaat daarom door met intensieve controles.
Dat meldt DeStadAmersfoort.nl. De verkoop van alcohol aan jongeren werd onderzocht door de Universiteit Twente en het Nederlands Instituur voor Alcoholbeleid (STAP), in opdracht van de gemeente.
Jonge mystery guests gingen hiervoor langs bij hotspots, plekken waar jongeren vaak alcohol proberen te kopen.
Vergelijking
In 2008 werd al eenzelfde onderzoek gedaan bij zoveel mogelijk dezelfde plekken. Naar nu blijkt is de naleving van het controleren van de leeftijdsgrens wel verbeterd. In 2008 was de naleving namelijk nul procent; nu was deze gemiddeld 27 procent.
Uit de vergelijking blijkt verder dat vooral supermarkten en slijterijen de naleving verbeterd hebben. Bij 41 procent van de supermarkten en veertig procent van de slijterijen werd naar de leeftijd en/of identiteitskaart van de jongeren gevraagd.
Bij cafés (dertien procent) en cafetaria's (22 procent) werden de regels beduidend minder nageleefd.
Amersfoort Fris
Omdat men van mening is dat het dus toch nog te makkelijk is om aan alcohol te komen, gaat de VWA vanuit het project 'Amersfoort Fris' door met intensieve controles. Wethouder Gert Boeve tegen DeStadAmersfoort.nl: "Het is een belangrijke stap in de goede richting dat nu niet nul maar 27 procent van de verkopers zich aan de leeftijdsgrens houdt."
"Maar hiermee zijn we er natuurlijk nog lang niet. Ik reken erop dat we bij de volgende mysteryshopping dezelfde stijging zien. Het is de bedoeling dat verkopers van alcohol de wettelijke en morele plicht voelen om zich aan de leeftijdsgrenzen voor alcohol te houden."
Bron: DeStadAmersfoort.nl.
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account
Proost! Magazine & Horeca Entree.

