Branchenieuws

Cafésector uit de pas met afzetgroei horeca

De afzet van de horeca neemt in 2011 toe met 0,25 procent, tegenover 1,75 procent in het totale mkb. De cafésector echter doet niet mee met de positieve cijfers. "Hier wordt trendmatig minder uitgegeven en de conjuncturele situatie versterkt de neerwaartse trend."


Dat blijkt uit het rapport 'Algemeen beeld van het mkb in de marktsector in 2010 en 2011' van het EIM. Voor het totale midden- en kleinbedrijf (mkb) was in 2009 een sprake van een daling van zes procent van de afzet en in 2010 van een stijging van 0,25 procent.

In 2011 zal de afzet van het totale mkb licht verder groeien met 1,75 procent.

Terughoudend
EIM: "Ondanks dat het consumentvertrouwen weer voorzichtig toeneemt (dit in tegenstelling tot wat het CBS zegt, red.) is de consument terughoudend. Dat uit zich in een beperkte groei in de detailhandel (0,5 procent) en de horeca (0,25 procent) in 2011."

In 2010 was de afzetontwikkeling van de horecabranche nog -2,75 procent.

Trendmatig
"De horeca-afzet is drie jaar op een rij (2008, 2009 en 2010) afgenomen. Vooral in de restaurantsector wordt zowel consumptief als zakelijk minder besteed. In de cafésector wordt trendmatig minder uitgegeven. De conjuncturele situatie versterkt de neerwaartse trend."

"Vanaf 2011 wordt de opwaartse trend in de horeca weer opgepakt, maar de groei zal dus nog wel beperkt zijn. In 2011 zal de hotel- en restaurantsector iets aantrekken, maar de daling van de drankensector zal doorzetten."

Zelfstandigen
Verder blijkt uit het rapport dat het aantal zelfstandigen in 2009 afnam met 2,75 procent, in 2010 nam het aantal weer toe. "Doordat het lastiger is om een vaste baan te vinden, kiest een deel van de mensen voor het zelfstandig ondernemerschap. Ook mensen die geconfronteerd zijn met een ontslag of betrokken zijn bij een reorganisatie, zoeken vaker naar mogelijkheden om toch aan het werk te blijven, bijvoorbeeld als ondernemer."

Het aantal zelfstandigen zal in 2011 in het volledige mkb toenemen, maar dat geldt dan weer niet voor de horecabranche, detailhandel en autosector. "Dit zijn sectoren die worden gekenmerkt door verzadigde markten. Kostenbeheersing en schaalvergroting staan in deze sectoren centraal, waardoor er voor kleinere bedrijven en voor zelfstandigen minder plaats is.

EIM-rapport 'Algemeen beeld van het mkb in de marktsector in 2010 en 2011'.


Hyves-account
Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine