De introductie van het nieuwe pinnen gaat niet vlekkeloos. Onder andere de chipknip-optie brengt verwarring en neemt tijd in beslag. Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) en Detailhandel Nederland roepen (horeca)ondernemers dan ook op de optie te elimineren.
Als de chipknip actief is op de betaalpas, krijgen klanten/gasten bij het pinnen een extra keuze op de betaalautomaat. "Een tussenstap waar niemand op zit te wachten", zegt Willem de Vocht van Detailhandel Nederland.
"Stoppen met de chipknip is een goede overweging om geen snelheid te verliezen aan de kassa."
Verwarrend
Veruit de meeste mensen die bij de kassa hun bankpas trekken zijn van plan om te gaan pinnen. Ze vinden het ergerlijk dat zij - omdat hun bankpas ook een chipknip bevat - op de betaalautomaat eerst de vraag krijgen of ze willen pinnen of betalen met chipknip.
Extra verwarrend is het dat er op de display niet 'pinnen' staat, maar het internationale merk voor pinnen 'Maestro' of in een enkel geval 'V PAY'. "Mensen vragen vervolgens aan de kassamedewerker wat ze moeten doen. Deze tussenstap duurt zeker een paar seconden."
"Veel ondernemingen in de detailhandel zijn die stap liever kwijt en grijpen het invoeren van het nieuwe pinnen aan om de acceptatie van Chipknip te beëindigen." Ook ondernemers in de horeca en de tankstationbranche overwegen hierdoor te stoppen met chipknip.
Keuzevraag
Bij het nieuwe pinnen wordt de chip op de bankpas gebruikt voor de pintransactie. Diezelfde chip wordt ook gebruikt voor het laden en betalen met chipknip. SBEB: "Als een ondernemer voor zijn betaalautomaat naast een pincontract ook een contract heeft voor de acceptatie van chipknip, vraagt de betaalautomaat aan iedere pinner welke van de beschikbare betaalmogelijkheden gewenst is."
"Als de ondernemer alleen pinnen (ingeval van het nieuwe pinnen is dat Maestro of V PAY) accepteert, dan vervalt de keuzevraag. Hiermee voorkomt hij dus verwarring bij de consument en tijdverlies bij de kassa."
Verwijderen
Het stoppen met chipknip vergt 2 acties: bij de bank moet het contract voor chipknip worden beëindigd. Bij sommige banken maakt chipknip al geen onderdeel meer uit van de nieuwe contracten die ontwikkeld zijn voor het nieuwe pinnen. Is dat niet het geval, dan moet de ondernemer zelf in actie komen.
Daarnaast moet de chipknip verwijderd worden van de betaalautomaat. De ondernemer kan zelf de chipknip handmatig verwijderen of deactiveren, maar ook de serviceleverancier van de betaalautomaat kan dit regelen tijdens de reguliere, maandelijkse software-update.
Verwaarloosbaar
SBEB: "Het aantal chipknipbetalingen in de detailhandel, horeca en tankstationbranche is verwaarloosbaar en neemt af. Slechts 0,4 procent van alle transacties in genoemde sectoren gaan via chipknip. In absolute getallen gaat het om 22 miljoen transacties."
"Dit aantal staat in schril contrast tegenover bijna 1,5 miljard pintransacties. Chipknip is wel populair in de catering-, parkeerbranche en bij verkoopautomaten, waar het vaak de enige (kaart-)betaalwijze is. Het afscheid nemen van de Chipknip kan ook kostentechnisch interessant zijn."
Kosten
De kosten van de chipknip voor ondernemers zijn daarnaast toegenomen, terwijl die van pinnen lager zijn geworden. Onder meer omdat de betaalautomaat tegenwoordig via een breedbandverbinding communiceert, biedt de chipknip niet langer een kostenvoordeel in de datacommunicatie.
In de praktijk blijkt ten slotte dat ondernemers die stoppen met de chipknip niet of nauwelijks negatieve reacties krijgen van klanten/gasten. "Zeker als veel grootwinkelbedrijven binnenkort stoppen met het accepteren van de chipknip, zal de vraag ernaar sterk afnemen."
Uitleg
Stoppen met de chipknip vergt enige uitleg aan mensen die nog met dit betaalmiddel afrekenen. "Eén keer uitleggen is voldoende, terwijl het handhaven van de chipknip ertoe leidt dat iedere pintransactie langer dan nodig duurt en vragen oproept. De meeste mensen zullen de afweging dan ook begrijpen."

