Branchenieuws

Consumentenvertrouwen weer gedaald

Het consumentenvertrouwen in de economie is in december verslechterd; de indicator daalde met zeven punten naar -14. De verbeteringen in oktober en november zijn daarmee tenietgedaan. Met name het vertrouwen in het algemeen economisch klimaat daalde in december sterk.


Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Consumenten waren veel somberder over de economische situatie dan in november. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen daalde met twaalf punten en kwam uit op -18.

Daarbij verslechterde het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden iets meer dan het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden.

Koopbereidheid
De koopbereidheid van consumenten was in december ook minder groot dan in november. Deze deelindicator van het vertrouwen verslechterde met vier punten en kwam uit op -12. Consumenten waren pessimistischer over hun eigen financiële situatie en ze vonden de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

Ook de horecabranche is erg afhankelijk van het consumentenvertrouwen; vaak sneuvelen uitgaven in de horeca als eerste als het vertrouwen daalt.

Werkloosheid
De verwachtingen over de ontwikkeling van de werkloosheid in de komende twaalf maanden verslechterden ook. Een op de vijf consumenten rekende in december op een daling van de werkloosheid, tegen een op de vier in november.

Bron: CBS. 

Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine