In Nederland is in 2008 bijna net zo veel fris, waters en sappen gedronken als het jaar ervoor. De vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verrast door deze consumptiecijfers, omdat vanwege de recessie was gerekend op een forse daling.
Kennelijk houdt de Nederlander vast aan het drinkpatroon van vorig jaar, al lijkt de frisdrankconsumptie met 98,5 liter per hoofd van de bevolking wel wat gestegen. Echter, dit beeld wordt vertekend door de slechte zomer van 2007. Vergeleken met 2006 zijn de frisdranken op hetzelfde peil gebleven.
De ontwikkeling binnen het frisdranksegment heeft een interessante verschuiving te zien gegeven. Zo grijpen de Nederlanders ten tijde van de recessie terug op de traditionele frisdranken. Dit is zichtbaar in een lichte stijging van de regular dranken ten opzichte van de light-varianten. Desalniettemin blijft Nederland koploper binnen de EU met een light-consumptie van 31 procent. De onderverdeling binnen de koolzuurhoudende frisdranken, zoals cola, sinas en citroen/limoen is nagenoeg hetzelfde gebleven.
De verpakte waters staken hun opmars en de consumptie is op 21,5 liter uitgekomen. Dit is onverwacht, aangezien in het merendeel van de EU-landen de waterconsumptie onder invloed van de recessie gekelderd is. In buurland België is de consumptie bijvoorbeeld van 129 liter naar 124 liter gezakt. Momenteel beleven de waters in Nederland een kleine piek. Normaliter wordt in een septembermaand ongeveer 22 miljoen liter aan verpakt water afgezet. De verwachting is dat dit deze maand zeker een miljoen liter hoger zal liggen. Dat komt vooral door de problemen begin deze maand met de waterleidingen her en der in het land.
In het segment sappen zijn de ontwikkelingen zo goed als hetzelfde gebleven. De productinnovaties gaan nog steeds door en de FWS ziet dat terug in de hoeveelheid gedronken nieuwe soorten. Sinaasappelsap is nog wel steeds het meest gedronken sap (52,8 procent), maar levert weer iets in ten voordele van de overige (nieuwe) sappen. Dit komt omdat er steeds meer nieuwe vruchtensoorten op de markt komen.

