Nu de meeste cafés helaas steeds minder vaste gasten hebben, bieden zich nieuwe kansen aan met de groeiende schare passerende fietsers. Nederlanders houden van fietsen. Ondanks dat het economisch minder gaat, zijn er nog nooit zoveel fietsen verkocht.
Dat spreekt horeca-adviseur Ton Lenting (afbeelding) uit in zijn maandelijkse column in Proost! Magazine. "Ook deze periode zien we veel auto’s met fietsen achterop door het land rijden op zoek naar mooie fietsgebieden. De 55-plussers die deze auto’s besturen, beschikken over tijd en geld."
Ook rijdt volgens Lenting op zon- en feestdagen in alle vroegte een jongere generatie met hun racefietsen achterop richting tourtochten. "Deze groep heeft misschien minder tijd maar wel geld om te besteden."
Inspelen
De horeca kan op beide doelgroepen inspelen. "Als fervent racefietser constateer ik dat sommige cafés dat prima doen. Andere cafébedrijven laten kansen liggen om hun kassa te vullen."
Lenting noemt als voorbeeld de Hel van Twente, een tourtocht door het Twentse land. "In menig horecabedrijf was het gebrek aan personeel een reden de zaak toen gesloten te houden. Dat is natuurlijk een gemiste kans, temeer omdat die tocht al jarenlang op dezelfde dag wordt verreden en het aantal deelnemers ieder jaar stijgt."
Hanenkraaiwedstrijd
Wel een goed voorbeeld: laatst moest Lenting noodgedwongen vanwege de drukte stoppen met zijn fiets bij Café Merlijn aan de Duitse grens. De drukte werd veroorzaakt omdat de kastelein een hanenkraaiwedstrijd op zijn terras organiseerde.
"Een drukte van jewelste en bijna alle fietsers stopten om te kijken wat er te doen was."
Afhaalbuffetje
Op plaatsen langs de route van racefietsers kunnen uitbaters zodoende op de behoeften inspelen door fietsparkeermogelijkheden en snelle service te bieden. "Een afhaalbuffetje met soep en koolhydraatrijke gezonde bruine boterhammen bijvoorbeeld. En na afloop van de rit natuurlijk een paar glazen bier."
De 55-plussers met hun gewone fietsen hebben meestal veel meer tijd, willen langer zitten, uitrusten en bediend worden, aldus de horeca-adviseur. "De handel ligt op straat, alleen je moet wel op tijd open zijn."
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account
Proost! Magazine & Horeca Entree.

