Restaurant De Zwarte Haan in St. Jacobiparochie is vanaf donderdag 15 april het allereerste, officiële Waddengoud-restaurant.
Hiermee voldoet het restaurant van Jacob en Loes Jensma aan de criteria van het streekkeurmerk Waddengoud voor de horeca. Dit betekent ondermeer dat zij minimaal vijf gerechten serveren gemaakt van typische ingrediënten uit het Waddengebied zoals de Wadoesters, Texels lamsvlees, zeebaars en duindoorn.
Uitstraling
"Om het keurmerk te verdienen beoordeelt de controleur niet alleen de menukaart, maar ook of het gebouw een bepaalde cultuurhistorische waarde heeft en of de omgeving van het bedrijf een typische Waddenuitstraling heeft", aldus Jacob Jensma.
"Daarnaast kijkt hij ook naar bijvoorbeeld gastheerschap en deelname aan typische Waddenarrangementen. Op elk onderdeel scoor je een aantal punten. Als je dan een minimaal aantal punten behaalt, ben je geslaagd voor Waddengoud. De moeite waard, want hiermee bieden we onze gasten iets extra’s en onderscheiden we ons van de rest."
Verbreding
Op Texel bestaat al een groot aantal restaurants die het Texelse lamsvlees met het Waddengoud-streekkeurmerk serveert. Deze restaurants zijn specifiek voor dit product door Waddengoud gecertificeerd, maar met het concept van het Waddengoud-restaurant wil Stichting Waddengroep veel verder gaan.
"We verbreden ons keurmerk voor producten uit het Waddengebied meer en meer naar diensten", legt Henk Pilat van de stichting uit. "De Waddengoud-beoordeling laat zien dat de Zwarte Haan in brede zin kwaliteiten heeft als 'Waddenbedrijf'. Niet alleen gastronomische kwaliteiten, maar voor een totale Waddenbeleving: een prachtige omgeving en leuke activiteiten in samenwerking met collega-Waddenbedrijven. We hopen dat ons keurmerk ook aanleiding geeft om waar nodig het product te verbeteren. Zo biedt Zwarte Haan al een nieuw Waddenarrangement aan."
Toerisme
Stichting Waddengroep is ook bezig richtlijnen te ontwikkelen op gebied van toerisme. Pilat: "In de toekomst zien we graag meer bedrijven actief in toerisme en horeca zich aansluiten. Via Waddengoud kunnen deze bedrijven als collectief gemakkelijker communiceren naar gast, toerist en bewoner. Op die manier willen we voor het Waddengebied en in het bijzonder voor de Waddenkust meer toeristische waarde creëren, wat een impuls voor de gehele regio betekent."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

