Student Wouter Dijkstra heeft met zijn ontwerp van een digitale sommelier de ING-competitie 'Mijn Idee is Top' gewonnen.
De beginnend ondernemer studeert aan de Hanzehogeschool in Groningen en heeft met zijn idee 20.000 euro aan startkapitaal gewonnen. Met de digitale sommelier kan iedereen in een restaurant, slijterij of bij een wijnproeverij altijd een passende wijn uitkiezen zonder dat verstand van wijnen nodig is.
Met een touch-screen toepassing krijgt de gebruiker namelijk de benodigde over een wijnsoort.
Inzendingen
In totaal werden in april en mei honderden ideeën ingezonden voor de wedstrijd. De keuze voor Dijkstra's uitvinding was omdat het de winnende combinatie had. Henk Renkema, directeur Marketing Zakelijk ING Retail: "Het is een innovatief product met verschillende afzetmogelijkheden in restaurants, wijnproeverijen en slijterijen."
"Het speelt in op de vraag in de markt en het is laagdrempelig. Mensen willen wel goede wijn, maar hebben het vaak te druk om zich in wijnen te verdiepen of gaan de discussie met een sommelier liever niet aan in een restaurant."
Waarde
ING acht de uitvinding van toegevoegde waarde in combinatie met de automatische self-service wijnbars, waar de gast zelf zijn glas wijn tapt, maar het kan ook los daarvan gebruikt worden.
Ondernemersgeest
"Met de ondernemersgeest van Dijkstra zit het ook wel goed. Hij is met zijn 27 jaar relatief jong, maar heeft zijn eigen ervaringen in de markt toegepast in dit idee. En zo begint het ondernemen vaak: met de vraag hoe je het als klant zelf zou willen hebben."
het Groningse restaurant Louis XV wordt vanaf juli een prototype gestest.

