The Dance Factory (TDF) in Berlikum heeft haar muntprijzen verlaagd van 1,70 euro naar 85 cent. Hiermee wil de discotheek een statement maken tegen de steeds duurdere prijzen in de horeca, het daardoor steeds vaker voorkomende indrinken én het steeds later op de avond gaan stappen.
Volgens TDF rijzen de prijzen in de horeca momenteel de pan uit, of het nu een kroeg of discotheek betreft. "En de horeca waar juist gastheerschap en gastvrijheid op de eerste plaats moeten staan krijgt hierdoor een slechte naam", aldus de directie.
Indrinken
Hierdoor zoeken jongeren regelmatig de supermarkt op voor aanbiedingen voor bier of sterke drank om vervolgens thuis of elders buiten de horeca (in) te drinken.
"Naast dat dit goedkoop en gezellig kan zijn neemt dit ook risico’s met zich mee omdat het in een ongecontroleerde omgeving gebeurd zonder toezicht."
Aanvangstijd
Ook de aanvangstijd van de gemiddelde stapavond is hierdoor steeds later geworden. "Dit omdat stappers thuis of elders blijven hangen omdat ze denken dat het vroeg nog niet gezellig is en zij geen geld willen uitgeven als er nog geen gezelligheid is."
"Er zijn echter genoeg stappers die dit anders zouden willen zien omdat ze vlak voor aanvang van het op stap gaan bijna in slaap vallen en in veel gevallen ook vaak wat aan hun zondag willen hebben."
Oplossingen
Volgens TDF kan of wil de huidige uitgaanswereld voor de meeste van deze punten geen oplossingen vinden en blijft ze toekijken hoe de ene na de andere horecazaak omvalt door te hoge prijzen en een gebrek aan communicatie met de gast.
Nieuw concept
Om bovenstaande redenen lanceert TDF een nieuwe concept waarbij vroeg op stap gaan en consumeren voor gereduceerde prijzen in een gecontroleerde en veilige omgeving mogelijk is.
Zodoende is de muntprijs verlaagd van 1,70 euro naar 85 cent en is de entreeprijs verhoogd van vijf naar tien euro. Tevens zijn de openingstijden aangepast. Het eerste openingsuur zal de oude entreeprijs gehanteerd worden.
Toezicht
Door de gereduceerde muntprijs wil TDF het alcoholgebruik niet stimuleren maar juist er op toezien dat jongeren die alcohol willen nuttigen dit met mate doen. Dit door goed gastheerschap, leeftijdscontrole op dranken door middel van identificatie en polsbandjes én niet door te schenken.
Daarbij zal TDF onderscheid maken tussen licht alcoholische en sterke alcoholische dranken door de dranken met een alcoholpromillage boven de vijftien procent met een kleinere reductie te verkopen.
Bron: TDF.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine.

