De horeca had vorig jaar een omzetverlies van bijna 650 miljoen euro. In de drankensector werd 149 miljoen euro minder omzet gehaald. De supermarkten profiteerden met een omzetstijging van 900 miljoen euro.
Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) die vandaag zijn gepresenteerd op de Horecava.
Andere plaatsen
De hoofdlijn van het FSIN-rapport is dat de consument niet zozeer bezuinigt op zijn aantallen maaltijden of eetmomenten, maar dat hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert.
Minder in de (luxe) horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar ze goedkoper uit zijn: de gemakssector (fastservice, convenience, foodservice bij retail en foodservice in travel) en supermarkten.
Cijfers
In totaal werd in de branches logies, restaurants en dranken 728 miljoen euro minder uitgegeven (9.943 euro in 2008, 9.215 euro in 2009). In de cateringbranche was het omzetverlies 173 miljoen; de gemakssector haalde juist 255 miljoen euro meer omzet.
Kritischer
Het marktaandeel van de gemakskanalen ging zodoende van 9,3 naar 9,8 procent. Dat laat volgens het FSIN zien dat de consument wel op een gemakkelijke manier buiten de deur wil consumeren. Hij wordt alleen veel kritischer op de prijs-waardeverhouding van het aanbod.
En dat is dan ook een belangrijke conclusie voor de komende jaren: foodservice (en met name horeca) zal aantrekkelijker moeten worden op gebied van de prijs, anders blijven ze terrein verliezen ten opzichte van de supermarkten. Want daar zal in 2010 de prijsagressiviteit alleen maar toenemen.
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.

