Branchenieuws

Drankensector vindt het makkelijkst personeel

In de horeca heeft de drankensector het het minst moeilijk om personeel te vinden. Ook werden in deze deelbranche de prijzen het meeste verhoogd en helemaal niet verlaagd. Verder kende de drankensector een omzetdaling van 0,6 procent in het derde kwartaal van 2010.


Dat blijkt uit de achtste Horeca Barometer, een Synovate-rapportage voor het bedrijfschap Horeca en Catering.

Personeel
In totaal vindt ruim de helft (54 procent) van de horecaondernemers het moeilijk goed personeel te vinden. De restaurants hebben het daarmee het moeilijkst (71 procent). Daarna volgen de fastservicesector (59 procent), hotellerie (53 procent) en drankensector (40 procent).

Als gekeken wordt naar voor welke afdelingen het het moeilijkst is goed personeel te vinden, staat de bediening bovenaan (69 procent). Dit geldt voornamelijk voor ondernemers in de restaurantsector (71 procent) en drankensector (74 procent).

Daarna hebben horecabedrijven het moeilijk om goed personeel te vinden voor de keuken. Dit speelt in bijna zes op de tien bedrijven.

Prijzen
Verder blijkt uit het onderzoek dat in driekwart van de horecabedrijven de verkoopprijzen in het derde kwartaal van 2010 gelijk zijn gebleven. 22 procent van de horecaondernemers verhoogde de prijzen, vier procent verlaagde ze.

In de drankensector werden de prijzen het meeste verhoogd (25 procent); nul procent verlaagde ze in deze deelsector. Bij de restaurants werden de prijzen het meest verlaagd (10 procent), tegenover twintig procent die ze verhoogden.

In de hotelsector verhoogde 21 procent de prijzen, acht procent verlaagde ze. In de fastservicesector was dit respectievelijk achttien en vier procent.

Maatregelen
De helft van de ondervraagde horecaondernemers nam maatregelen om het bedrijfsresultaat te verbeteren. In het tweede kwartaal was dit 31 procent. De meest genoemde maatregel is meer promotie/reclame/marketing, gevolgd door bezuinigen op personeel.

De drankensector nam veel meer dan andere sectoren de maatregel 'activiteiten organisaeren/verenigingen/thema-avonden'. De fastservicesector springt eruit wat betreft de maatregel 'meer promotie/reclame/marketing'.

In de komende twaalf maanden overwegen negen op de tien horecaondernemers om maatregelen te nemen. Naast een kostenbesparing op energie en inkoop, worden ook meer acties en aanbiedingen overwogen.

Omzetten
Ten slotte melden in het derde kwartaal van 2010 bijna vier op de tien (39 procent) van de horecabedrijven een omzetdaling ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Drie op de tien (29 procent) melden een omzetstijging.

Gemiddeld vond een stijging van 0,3 procent plaats in de horeca. In de restaurantsector vond een daling plaats van 0,8 procent, in de drankensector een daling van 0,6 procent.

De hotelsector kende een omzetstijging van 2,9 procent, de fastservicesector één van 0,6 procent. Over het algemeen is het beeld bij grotere horecabedrijven gunstiger dan bij kleinere.

Redenen
De economische omstandigheden worden het vaakst genoemd als reden voor de omzetdaling, terwijl in bedrijven met een omzetstijging vaak bedrijfsspecifieke redenen worden genoemd, zoals de kwaliteit, promotie, een andere formule, et cetera.

Gasten
In ruim een derde van de horecabedrijven is in het derde kwartaal 2010 ten opzichte van het derde kwartaal van 2009 het aantal gasten, de gemiddelde besteding per gast en de frequentie waarin gasten het horecabedrijf bezoeken afgenomen.

Volledige onderzoek, via KHN.

Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine.