Branchenieuws

Drankensites te gemakkelijk toegankelijk

Ongeveer 1 op de 5 minderjarigen heeft wel eens een website van een alcoholproducent bezocht. Vooral filmpjes, muziek en games maken de alcoholwebsites aantrekkelijk voor jongeren. Dit blijkt uit een onderzoek door Stap, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid.

Het onderzoek naar het bereik van alcoholreclame via internet is uitgevoerd onder 527 minderjarigen van twaalf tot en met zeventien jaar. In een tweede onderzoek werd de aantrekkelijkheid van 59 websites van alcoholproducenten gescoord. Een kwart van deze websites scoort bovengemiddeld op aantrekkelijkheid. De leeftijdscheck op de website van een alcoholproducent, die minderjarigen moet beletten de website te bezoeken, wordt door 78 procent van de minderjarigen als (helemaal) niet effectief beschouwd.

Esther van den Wildenberg van Stap: "Blootstelling aan alcoholreclame heeft invloed op het drinkgedrag van jongeren. Gezien de oncontroleerbare aard van het internet en het toenemende belang van dit medium, lijkt een verbod op alcoholreclame via internet de enige mogelijkheid om deze invloed te keren."