Branchenieuws

Eén digitaal horecaloket voor de administratie

Horeca Digitaal is een nieuw online platform dat alle administratie rondom verguningen, meldingen en registraties integreert en vergemakkelijkt voor horecaondernemers. Het werkt van twee kanten: naar overheden en instanties toe en vice versa.


Voor Horeca Digitaal is en wordt samengewerkt door de Inspectieraad, de Regiegroep Regeldruk, Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de ministeries van Binnenlandse Zaken & Koninkrijkrelaties en Economisce Zaken.

Met het digitale dossier kunnen ondernemers en overheden digitaal gegevens uitwisselen die nodig zijn voor meldingen en vergunningaanvragen, maar ook voor toezicht. Het bouwt voort op het fundament dat met het Amsterdamse Horeca1 is ontwikkeld.

Het dossier
Horecaondernemers die hun profiel invullen op Horeca Digitaal, krijgen precies te zien aan welke eisen ze moeten voldoen en welke vergunningen ze moeten aanvragen. De aanvraag van de vergunningen verloopt vervolgens digitaal.

De aangeleverde informatie wordt vervolgens vastgelegd in het eigen digitale dossier, zodat deze later hergebruikt kan worden bij verlengingen en nieuwe aanvragen.

Registraties
Ook kan een ondernemer zelf bepalen wie welke gegevens kan gebruiken. Zo kan hij in het dossier registraties opslaan, die de Milieudienst of Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) kan inzien.

De inspecties kunnen dan eenvoudig op afstand vaststellen dat regels en voorschriften goed worden nageleefd.

Ketenomkering
Horeca Digitaal is een voorloopproject in de aanloop naar het Elektronisch Ondernemers Dossier, dat de basis moet gaan vormen voor de informatie-uitwisseling tussen overheden en bedrijfsleven in de nabije toekomst. Uitgangspunt hierbij is 'ketenomkering'.

Overheden maken in eerste instantie gebruik van informatie die ondernemingen zelf al vastleggen voor hun eigen administratie en ter beschikking stellen via een Elektronisch Ondernemers Dossier. De gedachte is dat uitwisseling van gegevens veel natuurlijker en efficienter plaats kan vinden.

Ondernemers houden zo meer tijd over om te ondernemen en overheden kunnen efficiënter en effectiever werken. Uiteindelijk kunnen ambtenaren gerichter tijd besteden aan slechte bedrijven.

Testfase
Na een inventarisatiefase en ontwerpfase is op basis van wensen en eisen van de projectpartners, een prototype van Horeca Digitaal ontwikkeld. Dit prototype wordt in vijf gemeenten (Den Haag, Dordrecht, Reeuwijk, Rotterdam en Zuidplas) getest door vijftig ondernemers.

Enthousiasme

Inmiddels heeft een aantal succesvolle praktijktesten plaatsgevonden. De uitkomsten zijn veelbelovend, meent KHN: het enthousiasme van zowel ondernemers als ambtenaren is groot; ondernemers zijn blij dat er eindelijk een voorziening als Horeca Digitaal komt; de gemeenten zien dat zijn met efficiënte informatie-uitwisseling beter en sneller kunnen werken; zowel ondernemers als gemeenten kunnen uit de voeten met het systeem (al zijn er beperkingen van een prototype); er worden concrete verbetervoorstellen gedaan voor uitbreiding van de functionaliteit, reikwijdte, vertrouwelijkheid en vooral de gebruikersvriendelijkheid van het systeem.

Bron: KHN.
 

Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier
.
Twitter-account Proost!
Magazine
Horeca
Entree
.