64 procent van de Drentse jongeren tussen de 12 en 16 jaar heeft nog nooit alcohol gedronken. Alcohol is in de ogen van jongeren die wel eens drinken vooral lekker maar ook ongezond. Ongeveer een derde van de jongeren wijst vrienden op overmatig alcoholgebruik.
Dat en meer blijkt uit een onderzoek in opdracht van alle samenwerkende partners in het project Maklukzat. De partners zijn Vereniging Drentse Gemeenten (VDG), Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN), Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGd), Politie Drenthe, Koninklijke Horeca Nederland en de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit.
Aan de digitale vragenlijst deden 270 jongeren mee. In een chat die live te volgen was is met 10 jongeren inhoudelijk dieper ingegaan op het thema.
Externe factoren
De hoeveelheid glazen alcohol die door de jongeren gedronken wordt hangt het meest af van de sfeer waarin ze verkeren. Bijvoorbeeld op een feestje of tijdens het eten. Vervolgens spelen de mensen bij wie ze zijn een belangrijke rol.
Bewust drinken
Jongeren lijken vooralsnog bewust met alcohol om te gaan: de grote meerderheid (85 procent) van de jongeren die drinkt heeft nooit spijt van het drinken van alcohol. Gezondheid vinden jongeren de belangrijkste reden om matig of niet te drinken.
Minderen
Ongeveer een vijfde van de ouders mag wel minder alcohol drinken, vinden hun kinderen. Ruim een derde vindt dat hun vrienden wel wat kunnen minderen met het drinken van alcohol. Echter, als het om henzelf gaat, vindt maar 5 procent dat ze te veel alcohol drinken.
Ongeveer een derde van de jongeren wijst vrienden op overmatig alcoholgebruik. De rest vindt dat de vrienden een eigen verantwoordelijkheid hebben of is bang dat dat hen niet in dank wordt afgenomen.
Beïnvloeden
Ouders hebben de grootste positieve invloed op de mening van jongeren over alcohol. Samen met vrienden van school hebben zij ook de grootste positieve invloed op het gedrag ten aanzien van alcohol. De Drentse jongeren gaan vooral serieus nadenken over de gevolgen van alcohol als ze gevolgen realistisch voor ogen krijgen.
Ze lezen erover in de krant en op internet, horen het op televisie of zien in hun leefwereld zelf iets gebeuren door te veel alcoholgebruik. Ook het zien van dronken mensen zet ze aan het denken.
Aanspreken
Jongeren vinden de beste plek om aangesproken te worden over risico’s van alcoholgebruik op school, thuis, het internet en in horecagelegenheden. Het effect van informatie over de risico’s van alcoholgebruik werkt goed via reclame op sociale netwerken als Hyves en Facebook en door de verhalen van iemand persoonlijk, bijvoorbeeld thuis of op school.
Een campagne die indruk maakt is, met een realistisch confronterende toon, het meest effectief om jongeren minder te laten drinken, zegt driekwart van de Drentse jongeren.
Bron: Coevorden aan Huis .

