Branchenieuws

Extreme afname discotheeksector in 2010

In 2010 sloten 29 discotheken de deuren, dat is de grootste daling in de afgelopen tien jaar. Dat voor het eerst ook een aantal grote discotheken de deuren moest sluiten is nieuw ten opzichte van vorige jaren. Tevens daalde de gemiddelde verkoopoppervlakte per discotheek.


Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek van Van Spronsen & Partners Horeca-advies naar de ontwikkelingen in de discotheekbranche op basis van cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering.

Afnames
Momenteel zijn er 271 discotheken; in 2009 waren dit er nog driehonderd. Gezamenlijk hebben de discotheken in Nederland in 2010 een verkoopoppervlakte van 125.920 vierkante meter, waarmee de gemiddelde verkoopoppervlakte is gedaald naar 465 vierkante meter. In 2009 was dit nog 473 vierkante meter (-2 procent).

"Jarenlang konden we de forse dalingen in het aanbod nog nuanceren door een stijgend aantal vierkante meters", aldus Guido Verschoor van Van Spronsen. "Nu is ook de trend van de schaalvergroting doorbroken door het sluiten van enkele grote discotheken."

Bezoekers

Andere zaken die daalden waren de bezoekparticipatie (het percentage mensen in de leeftijdscategorie 15 tot 64 jaar dat een discotheek bezoekt); van 5,6 procent in 2006 naar 2,3 procent in 2010.

De gemiddelde besteding daalde in dezelfde periode van 17,10 euro naar 15,60 euro.

Festivalmarkt

"Deze ontwikkelingen zijn directe aanleiding voor de extreme dalingen in het aanbod. De redenen zijn, zoals onderhand wel bekend, te vinden in de steeds groter groeiende festivalmarkt. Deze zorgt er simpelweg voor dat jongeren minder tijd en geld besteden in de discotheek."

"Tel daar bij op de slechte economische situatie en het feit dat steeds meer bedrijven met een andere hoofdactiviteit (strandpaviljoen, restaurant) zich richten op de dancescene en een sombere toekomst voor de sector is geboren."

Nog somberder
Als Van Spronsen een trendlijn doorvoert op deze ontwikkelingen wordt het beeld nog somberder. In dat geval zou de omzet in de discosector binnen vijf jaar met 65 procent dalen en zouden er nog maar circa honderd discotheken over zijn (uitgaande van een gelijkblijvende gemiddelde omzet per disco).

In 2020 zou dan nagenoeg niemand meer naar de discotheek gaan.

Dieptepunt
"Wij verwachten echter niet dat de komende jaren de daling zo fors zal doorzetten. De vraag is waar het dieptepunt in de bezoekparticipatie ligt. Jongeren zullen behoefte blijven houden aan de disco, al zullen de ondernemers mee moeten gaan met de tijd en blijven inspelen op de actuele en toekomstige behoeftes."

Veiligheid
Volgens Verschoor zullen festivals nog een tijd populair blijven, maar net als met de revival van 80's- en 90's-party’s zal er ook een tijd aanbreken waarin men weer 'terug' wil naar de disco, weg van de massaliteit van de festivals.

"Veiligheid wordt steeds belangrijker en gemeentes zijn minder vrijgevig met het verstrekken van vergunningen."

Zaalverhuur
Daarnaast zullen discotheken steeds meer als zaalverhuurbedrijf gaan optreden. "Gelabelde evenementen zoals Hed Kandi of Rauw trekken van disco naar disco en zorgen zelf voor de marketingactiviteiten. Dit zorgt voor een vernieuwde invulling waar zeker toekomst in zit."

"Desalniettemin zal de malaise nog enige tijd aan houden. Helaas verwachten we dat ook komend jaar het aantal discotheken verder zal dalen en wel tot circa tweehonderdvijftig discotheken eind 2011."

Trends
Trends waar discotheken volgens Van Spronsen op in kunnen spelen, zijn sociale media ('zeker vanwege de doelgroep van discotheken'), betalen met de mobiele telefoon, aparte belevingen en sociale verantwoordelijkheid.

Lees meer over (de) trends en/of specifiekere cijfers in het volledige artikel 'Extreme afname discotheeksector in 2010'.


Hyves-account
Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine