Er bestaat geen ultiem vrouwenbier en dit is zeker niet zoet. Vrouwen willen een diversiteit aan smaken en drinken dus geen bier omdat het bitter is. Dat blijkt uit onafhankelijk smaakonderzoek onder circa 150 vrouwen tijdens een netwerkbijeenkomst bij brouwerij La Trappe.
Bij de proeverij werden 6 zeer verschillende bieren blind aan vrouwen voorgezet. Het gemiddelde laagste cijfer was een 5,9 voor een pilstype en dubbel bier. Het hoogste cijfer was een 6,9 voor een tripel (zie ook uitslagen onderaan).
Aanvullende smaakvarianten varieerden van extreem bitter, zoet, zuur tot kruidig en een combinatie van deze smaken.
Biergewoonten
Verder blijkt dat 75 procent van de ondervraagde vrouwen bekend is met bier en het minimaal 1 keer per week drinkt. 25 procent van de vrouwen drinken geen bier. De belangrijkste redenen zijn dat ze er dik van zouden worden, het te bitter is en dat er in de omgeving geen bier gedronken wordt.
60 procent van de aanwezige vrouwen was verrast door de diversiteit aan biersmaken. Bij bijna 50 procent van de ondervraagden veranderde de perceptie over bier geheel of gedeeltelijk na de bijeenkomst.
Bier aanraden
In de toekomst gaat 82 procent van de vrouwen bier drinken en gaat 90 procent van de respondenten andere vrouwen ook aanraden om bier te drinken. 6 procent zegt dit misschien te gaan doen.
Biermarketing
Initiatiefneemster Fiona de Lange: "Brouwerijen doen zichzelf te kort door zich alleen met zoet bier op de vrouw te richten. Ondernemende vrouwen zoeken variatie. Het puntenverschil tussen de laagste en de hoogste is zo minimaal waaruit dus blijkt dat vrouwen smaakvariatie willen."
"De voorkeur ligt dus absoluut niet alleen bij zoet."
Werk aan de winkel
"Sterker nog, het meest extreem bittere bier kwam als derde uit de bus met een 6,5. Op marketinggebied is er dus werk aan de winkel. Zeker ook omdat blijkt dat de helft van de niet-bierdrinkende vrouwen in de toekomst wel bier gaan drinken. Deze uitkomsten bevestigen voor mij, naast mijn passie voor bier, precies de redenen waarom ik deze bijeenkomsten organiseer."
"Naar smaak vragen vanachter de computer via een enquête is gewoon niet betrouwbaar en verandert niets. Daardoor ontstaan dus vooroordelen en vindt biermarketing totaal op de verkeerde manier plaats. In de toekomst volgen hoe dan ook meer van deze netwerkbijeenkomsten voor vrouwen."
Uitslagen proeverij
De proeverij is onafhankelijk en niet gelieerd aan een biermerk. Tijdens de proeverij werden de vrouwen pas achteraf na het invullen van de bevindingen geïnformeerd over het biertype en biermerk. Zo kon vooraf geen enkele beïnvloeding ontstaan.
De resultaten zijn als volgt: Tripel bier 6,9 (Jopen Trinitas Tripel), Dunkle Weizen bier 6,7 (Texelse Skuumkoppe), Amerikaanse India Pale Ale 6,5 (Raging Bitch), Fruitbier (6,2) Mongozo Mango en het pilstype (La Trappe Puur) en dubbel bier zonder hop (Gruut Brune) sluiten met een 5,9 de rij.
Ander drankgebruik
Naast bier zijn de meest gedronken andere dranken wijn (41 procent), gedistilleerd (10 procent), cocktails (8 procent) en cider (7 procent). Van alle niet-bierdrinkende vrouwen drinkt 91 procent wijn.
Verder blijkt dat 28 procent wel van speciale bieren houdt maar niet van pils. Meer dan de helft (51 procent) van de vrouwen drinkt pils en speciale bieren.
Afbeeldingsfotograaf: Raldo Neven, Neven Fotografie.

