Branchenieuws

Facebook-actie: zet kraanwater op de kaart

Wederom is een actie gestart om cafés, hotels en restaurants ervan te overtuigen kraanwater op de (menu)kaart te zetten. Met een speciale Facebook-pagina wil 'We Tap Water' Koninklijke Horeca Nederland aansporen haar leden van de noodzaak te overtuigen.


Door minstens tienduizend fans op de Facebook-pagina te verzamelen wil ze de brancheorganisatie in actie laten komen.

Inkomstenderving
Volgens initiatoren Tom Niekamp en Tetsuro Miyazakie biedt een groeiend aantal horecazaken kraanwater aan. "Maar we begrijpen dat niet iedere ondernemer kraanwater gratis kan of wil aanbieden omdat dat een inkomstenderving is."

"Daarom willen we het op de kaart zetten, gratis of tegen betaling. Gasten kunnen dan zelf bepalen of ze voor kraanwater kiezen of bronwater."

Kraanwater
Waarom kraanwater? "Kraanwater drinken is de makkelijkste manier om je steentje bij te dragen aan een beter milieu. Ontginnen, verpakken en transporteren van water zorgt niet alleen voor een grotere CO2-uitstoot dan kraanwater (tot vijfhonderd keer meer)."

"Het afval is vaak niet of slechts gedeeltelijk afbreekbaar en veroorzaakt daardoor wereldwijd grote schade aan het milieu."

Stickers
Horecaondernemers die kraanwater willen (gaan) aanbieden, kunnen zich via de website 'We Tap Water' aanmelden. Deze horecazaken zijn (vervolgens) te herkennen aan een WeTapWater-sticker op de deur.

Op de Facebook-pagina kunnen de leden bovendien het kaartje 'Zet
kraanwater op de kaart' downloaden en printen om vervolgens achter te
laten in een horecazaak waar ze geen kraanwater konden bestellen.

Andere acties
Het is niet de eerste keer dat er een actie is voor meer kraanwater in de horeca. Eerder al zette horecaondernemer Geraldo Vallen zich in voor het project 'Join the pipe'; daarbij werd ook het goede doel gesteund.

Daarnaast voerde het Vara-programma Kassa eind vorig jaar actie om gratis kraanwater in de horeca te promoten.
 


Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier
.

Twitter-account
Proost! Magazine & Horeca Entree
.