Het sociale netwerk Facebook is uitermate geschikt voor bierliefhebbers en brouwerijen van over de hele wereld. Nieuwe biermerken komen er tot leven, internationale samenwerkingsverbanden worden gesmeed en bier dat van de markt af is gehaald wordt weer 'teruggeroepen'.
Dat schrijft het magazine Bier!. Kees Bubberman van brouwerij Emelisse bijvoorbeeld, verkoopt zijn bier onder andere via Facebook. "De hele bierwereld is op Facebook te vinden. Het is een handig middel om mensen op de hoogte te houden van wat er in jouw brouwerij speelt en om een community te bouwen rondom de bieren."
"Af en toe betrek ik mensen bij ons product met een kleine quiz, eventueel met prijzen. Dan krijg je tientallen reacties en is iedereen ook op de hoogte van het bier dat op de markt komt. Daarop reageren de Nederlandse verkoopkanalen weer, die dan graag het bier in het assortiment opnemen."
Tripel Hop
Verder deed de actie Tripel Hop op Facebook veel stof opwaaien voor Duvel Moortgat. De biervereniging Lambikstoempers ging met de directie van Duvel een weddenschap aan over de Duvel Tripel Hop.
Als binnen een paar maanden meer dan 10.000 mensen hadden ingetekend op de Facebookaccount 'Wij willen Duvel Tripel Hop terug', zou het bier opnieuw gebrouwen worden. Al binnen een maand was dat aantal bereikt.
Naast het succes voor de Tripel Hop die eind 2010 weer tijdelijk verkrijgbaar werd, kwamen tienduizenden bierliefhebbers, nationaal en internationaal, via deze Facebookaccount met elkaar in contact.
Internationaal
Vanwege haar internationale karakter is Facebook sowieso erg geschikt om contacten te onderhouden met bierliefhebbers en toeleveranciers in het buitenland. Soms ontstaat ook samenwerking. Zo onderhield brouwerij 't Gaverhopke uit België via het sociale medium contact met Tired Hands Brewing Company uit Amerika.
Het resultaat hiervan is een nieuw Belgisch-Amerikaans bier. Verder gaan bieren van Nederlandse en Belgische brouwers inmiddels de hele de wereld over, en dat geldt ook voor Amerikaanse, Duitse, Engelse en Scandinavische.
Contacten
Als aan brouwerijen en bierliefhebbers wordt gevraagd wat zij nu echt hebben aan Facebook, klinkt dat ze het vooral leuk vinden om met andere liefhebbers van over de heel wereld contact te hebben, nieuwtjes uit te wisselen en snel en eenvoudig aan een brouwerij een vraag te kunnen stellen.
Doorbreken
Brouwerijen merken daarnaast dat het aantal websitebezoekers toeneemt en dat een biermerk ook eenvoudig internationaal doorbreekt. De bierliefhebbers op hun beurt helpen weer mee aan het bouwen aan een merk door berichten en foto's te plaatsen over de brouwerij of het bier, aldus de brouwers. Dit wordt vervolgens opgemerkt door bierimporteurs en distributeurs die het bier opnemen in het assortiment.
De brouwers en liefhebbers geven ten slotte wel unaniem aan dat het belangrijk is om regelmatig nuttige en interessante informatie te plaatsen. Alleen dan zal het netwerk groter worden en het effect dus merkbaar zijn.
Bron: Bier!.

