Inkooporganisatie Fanové, dochter van Best Western Nederland, sluit zich vanaf vrijdag 1 mei aan bij het Xandrion inkoopnetwerk.
Door de krachtbundeling ontstaat, naar eigen zeggen, het grootste, onafhankelijke inkoopcollectief in de leisure- en hospitalitybranche met ruim 950 bedrijven die jaarlijks voor ruim 90 miljoen euro gezamenlijk inkopen.
Inkoopvoordeel
Fanové wil met deze stap de inkoopvoordelen voor haar deelnemers verder versterken. Wytze van den Berg, directeur van Fanové/Best Western: "Juist in tijden waarin tarieven in de horecasector onder druk staan is het van belang te focussen op de winstmarge door een scherpe inkoop. Door ons eigen volume te bundelen met het Xandrion-inkoopnetwerk, profiteren onze hotels van nog meer collectieve inkoopvoordelen."
"Daarnaast biedt het besloten extranet van Xandrion veel praktische informatie en handige instrumenten die ondernemers helpen bij het optimaliseren van hun eigen inkoopkeuzes. Zo kan men inkooptips en ervaringen uitwisselen met 950 collega’s uit het hele land. Een team van twintig inkoopspecialisten kan waar nodig helpen met raad en daad."
Ambitie
Marco Witschge, managing partner van Xandrion, ziet de samenwerking als een kwalitatieve aanvulling op het netwerk. "Het is niet onze ambitie om per se de grootste inkooporganisatie van de Nederlandse leisure- en hospitalitybranche te worden. Groei is natuurlijk mooi, maar wij kiezen er bewust voor om een inkoopnetwerk voor de bovenkant van de branche te zijn en willen dat ook tot in lengte van jaren blijven. De toetreding van Fanové past dus uitstekend bij onze strategie."
Fanové
Behalve het maken van kortingsafspraken, functioneert Fanové als intermediair tussen leverancier en hotel voor joint promotions, bestelgemak en inkoopdienstverlening. In 2008 realiseerde Fanové een inkoopvolume van ruim vijftien miljoen euro bij circa honderdvijftig deelnemende bedrijven.
Xandrion
Xandrion is al ruim twaalf jaar een interactief inkoopnetwerk voor en door leisure- en hospitalitybedrijven. Enkele bekende voorbeelden zijn Hotel Arena, Amstelborgh Borchland, Congrescentrum Papendal en Conferentiehotel Kapellerput.
Door interactieve bundeling van kennis en volume via een besloten website, realiseert het inkoopvoordeel bij A-leveranciers zoals bijvoorbeeld Sligro, ISPC, Heineken, Douwe Egberts en Unilever. Inmiddels is Xandrion ook succesvol in Duitsland actief met tweehonderd aangesloten bedrijven.

