Branchenieuws

Flinke groei strandtenten in niet-kustplaatsen

Het aantal strandpaviljoens is in 4 jaar tijd gestegen met 6,3 procent, tegenover 2 procent stijging van het volledige horeca-aanbod. Opvallend is dat er steeds meer strandpaviljoens in niet-kustplaatsen komen. De grootste strandgemeenten raken dan ook (te) vol.


Dat blijkt althans uit een onderzoek van horeca-advies bureau Van Spronsen & Partners dat werd uitgevoerd voor het horecavakblad Nightlife Magazine. Van alle nieuwe strandpaviljoens, is 36 procent terug te vinden in de 10 grootste strandgemeenten.

Dat betekent dus dat 64 procent van de groei hierbuiten heeft plaatsgevonden.

Aanbod
Naar verwachting blijft het aanbod de komende jaren (licht) stijgen. Op basis van de groei van voorgaande jaren wordt naar verwachting in 2014 de grens van 400 strandpaviljoens doorbroken. Dat betekent een groei van circa 7 procent.

De groei vindt dan voornamelijk plaats buiten de top 10 van strandgemeenten. "De strandgemeenten hebben natuurlijk ook te maken met de natuurbescherming en de staat van de kustlijn. Hierdoor geldt vaak een maximum aan aantal strandpaviljoens per gemeente of gebied, waardoor de strandpaviljoens zich verplaatsen naar overige waterrijke gebieden."

Oppervlakte
De totale oppervlakte van de strandpaviljoens gezamenlijk blijft ook groeien en procentueel gezien sneller dan het aantal strandpaviljoens. Ten opzichte van 5 jaar geleden steeg de totale oppervlakte met ruim 18 procent, van 48.000m vierkante meter in 2006 naar ruim 56.700 vierkante meter in 2010.

Per strandpaviljoen betekent dit een gemiddelde grootte van ruim 150 vierkante meter. In 10 jaar tijd is de gemiddelde omvang met 56 procent gegroeid. Ter vergelijking een gemiddeld restaurant en een gemiddeld café zijn in 10 jaar tijd met respectievelijk 14 en 6 procent gegroeid.

Ook in de toekomst blijven strandpaviljoens uitdijen, voorspelt het onderzoek.

Toekomstvisie
Van Spronsen: "Voor de nabije toekomst verwachten we een toename in technische snufjes op het strand. Het aanbod van technische middelen, het gebruik en toepassen van social media, de applicatie-mogelijkheden, maar ook de rol van de leverancier zullen naar verwachting toenemen."

Strandapp 2.0
Verder vermindert de invloed van de smartphones en mobiele telefoons de gevoeligheid van de strandgast voor het weerbericht. "Hedendaagse technieken en ontwikkelingen zijn een goed middel om in te zetten. Zo kan de strandgast bijvoorbeeld op de hoogte worden gehouden van het actuele weerbericht via Twitter of Facebook."

"Of denk aan een beachclub-app met het actuele weerbericht, actuele cocktailaanbiedingen of waarmee je helemaal je luie stoel niet meer uit hoeft en via de app kan bestellen aan de bar? Mogelijkheden en kansen genoeg voor de branche."

Doelbezoek
Hoewel de strandpaviljoens ooit zijn opgezet ter ondersteuning van het strandbezoek, hebben de strandpaviljoens een functie als doelbezoek opgebouwd, blijkt uit het onderzoek. "Strandpaviljoens hebben hiermee de status als volwaardige horecagelegenheid bereikt en zullen conceptueel in de nabije toekomst een nog sterker geheel vormen."

"Op de grote en toeristische stranden is de concurrentie dan ook groot. Sterk conceptuele concepten zullen hier dan ook de dienst uitmaken."

Concurrent

Verder worden strandpaviljoens steeds meer zo ingericht dat men minder afhankelijk van het weer is en ook bij slecht weer omzet kan binnenhalen. "Daarnaast blijft de grens tussen een strandpaviljoen en volwaardig horecaconcept vervagen. Daardoor vormen de strandtenten een steeds grotere concurrent voor de uitgaansgelegenheden binnen de stad."

"Wat dat betreft fungeren stranden als perfecte feestlocatie; de bereikbaarheid is vaak goed vanwege het toeristisch karakter, er is voldoende parkeergelegenheid en kans op directe overlast is vaak kleiner dan in de stadscentra."

Duurzaam
Andere trends in de strandpaviljoensector die het onderzoek voorspelt zijn: steeds meer luxe, duurzaamheid (Nederland telt 5 paviljoens met een Green Key) en carpoolen naar het strand , bijvoorbeeld via www.ridehere.nl.