Branchenieuws

'Ga nu voor kwaliteit en samenwerking'

Aandacht voor kwaliteit en samenwerkingsverbanden is juist nu van belang om een sterke horecaonderneming te blijven.

Dit is de belangrijkste uitkomst van de deelnemers aan een paneldiscussie die negen Haarlemse horecaondernemers op uitnodiging van ABN AMRO voerden.

Door de recessie en het rookverbod staan omzetten onder druk en verdwijnen zwakke ondernemingen. Deze tijden scheppen echter ook kansen.

Kwaliteit
Personeel vormt het visitekaartje van de horecaonderneming en goed personeel is schaars. Juist in deze tijden is het zaak om kwalitatief hoogstaand personeel te behouden, aldus de Haarlemse horecaondernemers.

Payrolling
Payrolling zou een uitkomst kunnen bieden, maar daar zijn wel hogere kosten aan verbonden. Payrolling stelt ondernemers echter in staat te focussen op hun core business. Men hoeft zich dan geen zorgen te maken over bijvoorbeeld (de kosten van) juridische conflicten met werknemers of tijd en energie te steken in de salarisadministratie. De afweging kosten-baten verschilt uiteraard per onderneming.

Feedback
Daarnaast eist de steeds mondiger geworden gast tegenwoordig een hogere kwaliteit voor zijn geld. Dit wordt als positieve ontwikkeling gezien om de sector scherp te houden. Het belang om deze wensen te horen is toegenomen.

Kortom, feedback vragen aan de gast leidt tot een betere productmix en een hogere klantloyaliteit. Dit zal zich uiteindelijk uitbetalen in een hogere omzet, aldus het panel.

Samenwerkingsverbanden

Een intensieve samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kan het imago van de branche versterken. Ook andere samenwerkingsverbanden kunnen nuttig zijn.

Gemeente
Een voorbeeld is intensief contact met de gemeente. City marketing kan binnen een gemeente van waarde zijn voor de horecasector. Als de locale horeca de handen ineenslaat kan zij zich duidelijker profileren en meer invloed uitoefenen. Zo kan men als collectief het belang van festivals en andere activiteiten die de horecaomzet kunnen vergroten, benadrukken.

Bank

Ten slotte is het belangrijk om in gesprek te blijven met de bank. Als de verwachting er is dat de resultaten tegenvallen de komende periode en liquiditeitsproblemen zich gaan voordoen, is het tijdig bespreken van de opties met de bank raadzaam. Dan is nog tijd en ruimte om gezamenlijk tot een goede oplossing te komen.

Tips
Verder gaven de Haarlemse ondernemers nog de volgende tips: kwaliteit zorgt voor omzet; ga uit van je eigen kracht; zichtbaarheid, Laat zien wie je bent en wat je doet; denk in concepten niet in producten; bespreek issues met collega’s; openheid en transparantie is key; blijf met je bank in gesprek; luister altijd naar de gast.


Meld u ook eens aan voor onze
nieuwsbrief.