Branchenieuws

'Gasten kiezen liever voor hip dan kwaliteit'

Nederlanders zijn soms een beetje dom omdat ze liever telkens een nieuw, hip restaurant bezoeken dan te kiezen voor kwaliteit.

Dat zegt Patrick van Zuiden, voorzitter van Les Jeunes Restaurateurs d'Europe (JRE) Nederland, in een interview met horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

Niet loyaal

Van Zuiden ziet veel trendy restaurants als paddenstoelen opkomen, maar dan ook net zo snel weer gaan. "Dit soort restaurants worden dan bezocht door gasten die iedere keer weer een nieuw geopend restaurant bezoeken, die gasten zijn totaal niet loyaal."

"Ik dacht altijd dat kwaliteit zou overleven, maar Nederlanders zijn wat dat betreft een beetje dom."

Calculeren
Ook wijst Van Zuiden op het belang van het economische aspect van ondernemen. "Je kunt de meest prachtige gerechten op tafel toveren, maar als je niet rekent ben je binnen korte tijd failliet of heb je in crisisjaren amper beleg op de boterham."

Zo mogen horecaondernemers die meedoen aan de restaurantweken zeker gecalculeerde prijzen rekenen. "Uit commentaar van de gasten op ons menu tijdens de restaurantweek bleek dat men de kwaliteit van de gerechten prima vond, maar amuses enzovoort miste. Tja wat verwacht je dan als gast?"

Nieuw hotel
Gevoelsmatig denkt Van Zuiden dat er pas in 2011 echt positieve ontwikkelingen in de markt te zien zullen zien. Zelf hoopt hij dan klaar te zijn met de bouw van een hotel bij zijn restaurant Savarin in Rijswijk.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep.