Gastvrijheid in de horeca, of eerder: het gebrek daaraan, is een hot item en een terrein waarop nog een wereld te winnen is. Wat dat betreft komt het boek 'Welkom!' van Jeanine Sok en Magda Berman als geroepen. Gisteren werd het gepresenteerd.
De boekpresentatie vond plaats op een plek die geldt als het toonbeeld van gastvrijheid: het Hilton in Amsterdam. Hier werd het eerste exemplaar van 'Welkom! Gastvrijheid, de sleutel tot succes' door beide auteurs aangeboden aan Astrid Joosten, ambassadeur van het Gastvrijheidsgilde en frequent bezoeker van de horeca, al moesten we dat naar haar eigen zeggen niet verkeerd opvatten.
Bij de overhandiging van het eerste exemplaar vroeg Joosten enkele aanwezige horecaondernemers die voor het boek zijn geïnterviewd wat hun definitie is van gastvrijheid. Daarop kwamen verschillende antwoorden, uit verschillende vakgebieden. Voor 'Welkom!' hebben de beide auteurs immers zowel hoteliers als café-uitbaters en snackbareigenaren gesproken. Er was echter één overkoepelend aspect in al hun antwoorden: de aandacht voor de gast.
Het is die gastvrijheid waarover het boek talrijke tips en adviezen geeft waar iedereen die op wat voor manier dan ook in de horeca werkzaam is, of daar belangstelling voor heeft, wat van kan opsteken.
Bestellen kan via de website van uitgeverij Kosmos.

