Een mobiele espressobar met barista’s trekt vanaf dinsdag 17 mei het land in met tips en tricks voor horecapersoneel. Daarbij wordt de focus gelegd op latte macchiato’s. De inspiratietour is een initiatief van Friesche Vlag, duurt tot oktober en doet 24 plaatsen aan.
In de trailer van 16 meter lang informeren, trainen en inspireren 2 professionele barista's horecapersoneel. Via een videoscherm kunnen de aanwezigen de handelingen volgen. Zo demonstreren de barista's onder andere het opschuimen van de melk en het creëren van de laagjes in het glas.
In totaal worden over de gehele periode 3.000 horecaondernemers voor de training in de mobiele koffiebar uitgenodigd. Zij ontvangen, 4 weken voorafgaand aan de datum waarop de truck in hun stad staat, een uitnodiging om zich gratis in te schrijven.
Mogelijkheden
Friesche Vlag wil met deze inspiratietour de ondernemers op informele wijze laten zien wat er allemaal mogelijk is op het gebied van melkkoffiespecialiteiten. In 2010 werden in Nederland buitenshuis 44 miljoen latte macchiato’s besteld, een verdubbeling ten opzichte van 2007.
Het zijn vooral jongeren die de latte macchiato’s bestellen.

