Gezond en duurzaam voedsel krijgt nauwelijks aandacht van jongeren. Dat komt pas als ze te dik dreigen te worden.
Dat blijkt uit een onderzoek onder zeshonderdvijftig jongeren tussen de twaalf en zestien jaar dat Wageningen UR uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I).
Buitenshuis
Jongeren eten buitenshuis wat ze lekker vinden of wat ze van hun ouders mee naar school hebben gekregen. Op school is voedsel geen gangbaar gespreksonderwerp. Over eten wordt alleen gesproken als iemand iets aparts eet of als ze (samen) iets gaan kopen.
Eten dat ze zelf kopen wordt gezien als een traktatie die afwijkt van wat ze (gratis) van huis mee kunnen nemen.
Gezond
Gezond eten staat bij jongeren voor het consumeren van groenten en fruit en het laten staan van tussendoortjes. Ongezond vinden ze chips, snoep en koek. Ongezond of gezond wordt voor hen pas een relevante keuze als er een relatie is met (over)gewicht. Zolang het niet dik maakt is ongezond eten voor hen aanvaardbaar.
De herkomst van voedsel is voor jongeren geen spannend gespreksonderwerp. Ook het begrip duurzaamheid houdt hen niet bezig.
Beïnvloeding
Thuis hebben jongeren een beperkte invloed op de voedselkeuze. Ouders beslissen wat er aan eten in huis komt. Jongeren kunnen dat hooguit beïnvloeden. Bij de jongeren bestaat het beeld dat ze moeten eten wat de pot schaft. De meeste ouders houden vast aan bepaalde eetregels: samen eten en eerst uitproberen, ook al lust je iets niet.
Zo bezien lijkt de thuissituatie een belangrijk aanknopingspunt om jongeren te interesseren voor duurzaam en gezond voedsel, aldus het onderzoek. Vooral omdat de uitgaven aan voedsel door de jongeren in vergelijking tot andere uitgaven relatief laag te zijn.
Horeca
Ook de school kan invloed uitoefenen. Vooral door het aanbod in schoolkantines gezonder, duurzamer en tevens aantrekkelijk te maken. Het kopen in de kantine moet wel een traktatie blijven, want anders nemen ze het eten van huis mee of gaan ze naar de horeca rondom de school of naar de supermarkt.
Uiterlijk en lifestyle kunnen een belangrijke ingang zijn voor campagnes om jongeren aan te zetten tot gezonde en duurzame keuzes.
Bron: Wageningen UR | LEI.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

