Bedrijfsovername in de horeca leidt vaak tot teleurstellingen of kan zelfs leiden tot een 'stil pensioendrama' voor ondernemers. Met de nieuwe, gratis, online tool voor waardebepaling van het BedrijfsovernameRegister wordt het in ieder geval iets makkelijker gemaakt.
Het BedrijfsovernameRegister benadrukt dat de tool voor waardebepaling slechts een hulpmiddel is en een officiële waardebepaling het werk blijft van experts. De tool geeft ondernemers wel inzicht in factoren van invloed en bespreekpunten in een onderhandeling.
Waardebepaling
Er zijn meerdere manieren om een waardebepaling uit te voeren. Deze doe-het-zelfwaardebepaling is gebaseerd op de waarderingsmethode van de verbeterde rentabiliteit. Deze methode is goed toe te passen op het mkb-segment maar is lastiger bij sterke winstschommelingen in een bedrijf.
De waardebepalingstool is eigenlijk een rekenmachine waar de ondernemer zelf een aantal variabelen invult en kan aanpassen. Zo wordt inzichtelijk welke factoren invloed hebben op de waarde van een bedrijf.
Anoniem
Het BedrijfsovernameRegister hanteert voor de doe-het-zelftoolg haar 0%-advertenties-, 0%-acquisitie en 0%-bijbedoelingen-filosofie. Gebruikers hoeven geen gegevens achter te laten en de uitkomst van de waardebepaling verschijnt direct op het scherm.
Het is volgens BedrijfsovernameRegister geen truc om ondernemers alsnog een betaalde waardebepaling te verkopen. Het BedrijfsovernameRegister levert namelijk geen betaalde waardebepalingen.
Alleen op expliciete aanvraag van een gebruiker verwijst het BedrijfsovernameRegister vanuit serviceoogpunt door naar een expert. Deze staan niet op de website en kunnen niet adverteren bij het BedrijfsovernameRegister.
Vervolgstap
Het BedrijfsovernameRegister wil mkb-ondernemers helpen om zelf de beste koper voor hun bedrijf te vinden. Via het BedrijfsovernameRegister presenteren zij hun bedrijf professioneel en anoniem aan potentiële kopers. De doe-het-zelfwaardebepaling is een logische stap voor het BedrijfsovernameRegister omdat het mkb-ondernemers helpt zelf meer inzicht te krijgen in de waarde van hun bedrijf.
Behoefte
"Wij vonden de waardebepaling van een bedrijf aanvankelijk nooit zo belangrijk", zegt medeoprichter Quirein te Roller. "De échte vraag is namelijk: welke prijs wil (of kan) de koper betalen? Want in de praktijk hangt de uiteindelijke verkoopprijs ook af van andere omstandigheden."
"Kun je de juiste koper vinden die meer wil en kan betalen? Heb je meerdere potentiële kopers zodat je onderhandelingspositie beter is? Toch hadden veel van onze klanten behoefte aan een laagdrempelig hulpmiddel voor een indicatieve waardebepaling en hebben we die dus ontwikkeld."

