Branchenieuws

Groeiende populariteit thuisbezorgrestaurants

Het bezorgen van maaltijden wint in rap tempo aan populariteit onder Nederlanders. 84 procent haalt wel eens eten af.

Deze groep is daarmee nog altijd groter dan de 52 procent van alle huishoudens die wel eens maaltijden bestelt bij een bezorgdienst. Dit is één van de  resultaten uit het eerste grootschalige onderzoek naar de Nederlandse bezorg- en afhaalmarkt door Trendbox, in opdracht van Thuisbezorgd.nl.

Keuze maaltijd
Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen vaker dan mannen bepalen dat er eten wordt besteld én besluiten wat er gegeten wordt. Waar mannen over het algemeen Chinees bestellen kiest de vrouw meestal voor een pizza.

Ook verschillen voorkeuren per leeftijdscategorie. Jongeren bestellen vaker bij een pizzeria terwijl ouderen meestal Chinees of Indonesisch eten bestellen.

Jongeren
Jongeren tot 35 jaar vormen bij uitstek de groep die maaltijden bestelt: 75 procent van hen doet dit wel eens. Ook bestelt de groep met een relatief laag inkomen veel vaker online dan de groep met een hoog inkomen.

Situaties waarin eerder besteld wordt zijn met name die waarin men geen zin heeft om te koken (49 procent) en als men (onverwacht) laat thuis komt (35 procent).

Het weer
Bovendien spelen weersomstandigheden een rol. Eén op de drie bestellers van maaltijden geeft aan dat grijs, nat weer (17 procent) of koud weer (13 procent) eerder leidt tot het bestellen van een maaltijd.

Internet

Op dit moment wordt reeds meer dan één op de drie bezorgmaaltijden via internet besteld. Jongeren bestellen nu al veel vaker dan gemiddeld online in plaats van telefonisch.

Eten bestellen via internet is vooralsnog vooral een grote steden fenomeen. In minder verstedelijkte gebieden wordt niet zozeer minder dan gemiddeld besteld, maar gebeurt dit vaak nog via de telefoon.

Fooi

Nederlanders geven de (pizza)koeriers vaak fooi, meestal tussen vijftig cent en twee euro per bestelling. Slechts een derde van de bestellers geeft de bezorger geen fooi. Opvallend is dat koeriers bij een online bestelling meestal meer fooi krijgen dan bij een telefonische bestelling.

Thuisbezorgd.nl vermoedt dat de over het algemeen snellere aflevering van een online bestelling daaraan debet is.

Onderzoek
De resultaten zijn onderdeel van het eerste grootschalige onderzoek naar het thuis of op het werk bestellen van eten, uitgevoerd door Trendbox, in opdracht van eten-bestelsite Thuisbezorgd.nl. Het onderzoek werd uitgevoerd om de afhaal- en bestelmarkt in kaart te brengen.

Tevens zal Thuisbezorgd.nl de resultaten gebruiken om haar dienstverlening te verbeteren.

Geënquêteerden

De basisdoelgroep van dit onderzoek werd gevormd door 1.587 hoofdkostwinners of partners daarvan in Nederland. Daarbinnen werd geselecteerd op het wel eens laten thuisbezorgen van maaltijden, met een ondergrens van minimaal één keer per half jaar. Het online veldwerk vond plaats in september 2010.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.