De Haagse horeca heeft genoeg van de assertiviteit van bedelaars en marketeers. De Haagse divisie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vraagt ondernemers daarom om er melding van te maken waar bedelaars en promotiemedewerkers overlast veroorzaken.
Dat schrijft de Sp!ts. Vorig jaar werd het verbod op bedelen geschrapt; ook was het niet langer nodig voor marketeers om een vergunning aan te vragen. KHN-regiovoorzitter Henny van Beek: "We gaan nu eerst de omvang van het probleem in kaart brengen en kijken wat de hotspots zijn voor bedelaars en marketeers."
"Daarna gaan we weer om tafel om te kijken naar een oplossing. Het is natuurlijk ook voor de gemeente een slechte zaak als bezoekers van de stad zich niet prettig voelen."
Aangifte doen
De gemeente vindt dat ondernemers simpelweg aangifte moeten doen als ze overlast ervaren. Eric van den Elshout van de Binnenstad Ondernemers Federatie (BOF): "Vooral de marketeers hebben vaak best goede bedoelingen, maar ze kunnen door hun agressieve benadering veel overlast veroorzaken. Daar doe je als ondernemer geen aangifte tegen."
BOF ervaart ook de last van 'slechte' straatmuzikanten. "Er zijn tegenwoordig zo veel muzikanten. Bij een groot deel heeft het niets met muziek te maken. Dan is het gewoon bedelen."
Bron: Sp!ts.

